Partijen moeten VS-missie terugbetalen
De soap rond de omstreden VS-reis van enkele Waalse parlementsleden blijft verder duren. Parlementsvoorzitter José Happart (PS) stelde zondag nog voor dat de politieke partijen de kosten van de reis zouden moeten terugbetalen. Maar Rudy Demotte (PS), de minister-president van de Waalse regering en de Franse gemeenschapsregering, vindt dat dat een zaak is voor de parlementsleden zelf.
"Het is niet aan de parlementsleden om de kosten terug te betalen. Zij hebben enkel de bestaande regels gerespecteerd en gedaan wat altijd is gedaan", zei Happart zondag in een debat op de Franstalige zenders. "Trouwens, moeten we ons dan niet de vraag stellen of we nu ook alle kosten van de vorige reizen moeten terugbetalen?"
Geen politiek
"Ik vind dat men voorzichtiger had moeten zijn, zowel omtrent de manier, de keuze als het moment van de reis", zei Demotte maandag. Hij wil dat de parlementsleden zelf opdraaien voor de kosten, maar betreurt de hele heisa. "We moeten het politieke debat op een hoger niveau tillen. Dit is geen echte politiek. Er zijn andere dingen, samenlevingsproblemen die me veel belangrijker lijken."
'Snoepreisje'
Een delegatie van het Bureau van het Waals Parlement ging voor elf dagen naar de Verenigde Staten. Ze namen ook hun echtgenotes mee, maar hoewel die zelf hun vliegtuigticket betaalden, kreeg de missie al snel het etiket 'snoepreisje' opgeplakt.
Happart maakte eerder al bekend dat de parlementsleden de kosten voor de reis zullen terugbetalen, maar hij zei tegelijk dat hij zelf niet achter die maatregel stond. Hij kondigde ook aan dat er in de toekomst strengere regels zullen komen voor dergelijke missies.
Bron: gva
Het blijft maar duren! Ik vind niet dat ze het moeten terugbetalen, maar ze moeten nu maar zo hard werken dat ze dat geld terugverdienen! Ik denk dat ze dan wel een hele hoop uren zullen moeten kloppen en dat zal (denk ik) een goede oplossing zijn.
|