Enkele post bekijken
Oud 6th April 2009, 14:23
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Rood licht betekent stoppen

Je hebt het waarschijnlijk ook al wel gemerkt op televisie: Er loopt een campagne waarin mensen worden aangespoord om een gesloten overweg niet over te steken. Je zou het met wat verbeelding een preventiecampagne kunnen noemen. Al vraag ik mij af of een rood licht en een gesloten slagboom nog niet volstaan als signaal?

Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat deze reclamecampagne weggesmeten geld is. Mensen die zo dom zijn dat ze door een rood licht rijden en slalommen om een slagboom, zijn waarschijnlijk ook niet in staat om de boodschap te begrijpen. (Hoe confronterend de beelden ook zijn.)

Dit voorbeeld is gewoon tekenend voor een maatschappij waarin mensen overtuigd zijn van de goedheid van hun eigen beslissingen en zich dus niet hoeven te houden aan algemene regels. 'Voor mij telt dat niet, want ik weet wel wat ik doe.' Zijn er zo nog voorbeelden te bedenken van egotrippers in deze maatschappij? Ja: mensen die dronken achter het stuur kruipen, mensen die 'hun auto goed kennen' en dus wat sneller mogen rijden dan de rest...
Op zich moeten we dan ook geen medelijden hebben als deze mensen een 'pijntje' (hoe groot dan ook) overhouden aan hun daden. Alleen jammer dat ze niet beseffen dat ook andere mensen meestal getroffen worden in zo'n ongeval. Hetzij via kleine dingen zoals een vertraagde of afgeschafte trein, hetzij via grote door kwetsuren of zelfs overlijden. Dus misschien is het geld dat besteed wordt aan deze campagne eigenlijk geld dat slachtoffers moet voorkomen... Nu ja: in deze concrete situatie, een gesloten overweg oversteken, zijn de enige slachtoffers meestal de leden in de auto of op de fiets. Gelet op het feit dat je ook stom moet zijn om als passagier hieraan deel te nemen, is het eigenlijk bijzonder somber dat we hier een campagne aan moeten wijden.

Als je niet in staat bent om essentiële regels zoals 'stoppen voor een rood licht' op te volgen, dan moet je misschien wel eens een trein van dichtbij zien om tot dat besef te komen. Of is dat dan iets te hard?

Ah ja, ironisch toch dat net de voorbije zaterdag een auto met twee jonge mensen werd geramd door een trein. Gelukkig overleefden ze de klap.

Je zal maar treinbestuurder zijn...