29th March 2009, 19:44
|
|
Registered User
|
|
|
|
Ik schrik zeker niet van het resultaat van dit onderzoek. Mensen nemen zoveel over van mensen waar ze bij zijn. Denk maar aan koppeltjes die mekaars gewoonten en tikjes overnemen of pubers die in een 'slechte' vriendengroep terechtkomen en aan de drugs en drank terechtkomen.
Vooral het feit dat de 'bedrieger' er veel beter uitkwam dan wanneer je het 'eerlijk' speelde, trekt vele mensen aan. Bedriegen wordt aanlokkelijk als het resultaat niet alleen geen straf is, maar zelfs positief uitdraait! Waarom zou je dan nog eerlijk zijn?
Toch denk ik dat bedriegen ook een groot deel door je geweten bepaald wordt. Ik weet dat ik vroeger in het middelbaar een aantal klasgenoten had die herhaaldelijk spiekten bij een bepaald vak en daar altijd vlot mee wegkwamen en schitterende punten behaalden. Toch heb ik het nooit aangedurfd om dit ook eens te proberen. Ik denk altijd maar: "Stel maar eens dat het bij jou niet goed uitdraait."
Ik hoop dus dat mensen zich ervan bewust zijn dat bedriegen ook slecht kan aflopen en dat ze ook rekening houden met de gevolgen van hun bedriegen op hun omgeving. Laat ook je geweten inspraak hebben op je daden! Maar dat is ijdele hoop vrees ik...
|