Enkele post bekijken
  #3  
Oud 20th March 2009, 17:47
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Bedenking

Gaan we dan nog meer moeten differentiëren in de eerste graad. Ik hoor zeggen van enkele collega’s uit het lager onderwijs dat daar het niveau hoger zou kunnen als er niet zoon verscheidenheid zou zijn in denkniveau. Daar zitten ook al de leerlingen samen die later nog moeten kiezen tussen aso, bso en tso. Ik denk ook niet dat het nodig is om leerlingen die later bso gaan doen nog 2 jaar extra algemene vakken te laten volgen zo als de toekomstige aso leerlingen. De toekomstige bso leerlingen zullen op deze mannier veel tegenslagen moeten verwerken. Er zijn leerlingen die gewoon niet de leerstof verwerkt krijgen en elke week slechte punten krijgen. Ze zullen nog vlugger schoolmoe worden. Het huidige systeem is zeker goed.
Enkel zouden ze in alle richtingen een vorm van praktijk moeten integreren. Hoeveel leerlingen in het 2de middelbaar kunnen een fietsband vervangen of een gat boren in de muur? Dit zijn dingen die vaak over het hoofd gezien worden. Later zullen ze dit ook moeten kunnen. Of ze moeten er een vakman voor raadplegen, die veel geld kost.

Ik zelf vindt het nuttiger dat ze iets meer tijd nemen om hen een handeling aan te leren dan leerstof bij te brengen die ze later niet meer gebruiken. Dus ik ben geen voorstander van deze herstructureringen als het lesprogramma gevuld is met theorie vakken.
Met citaat antwoorden