18th March 2009, 20:49
|
Registered User
|
|
|
|
Paus in Afrika: Condoom kan aidsprobleem niet oplossen
In zijn uitspraken over het condoom en aidsbestrijding heeft paus Benedictus XVI de klemtoon willen leggen op opvoeding tot verantwoordelijkheid. Dat heeft de Vaticaanse woordvoerder Frederico Lombardi vandaag gezegd.
Negatieve reacties
Op weg naar Kameroen heeft de Duitse kerkvorst gezegd dat het condoom het aidsprobleem alleen maar "verergert" en niet kan oplossen. Er kwamen daarop negatieve reacties op gang, onder meer van de Belgische vicepremier en minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en haar collega van ontwikkelingssamenwerking Charles Michel.
Zin voor verantwoordelijkheid
"Van deze reis mag men geen verandering van het standpunt van de katholieke kerk verwachten in verband met aids, zei Lombardi op een persconferentie. De kerk van Rome meent dat het "ontwikkelen van een ideologie van vertrouwen in het voorbehoedsmiddel geen correcte houding is" want ze legt niet het accent op "de zin voor verantwoordelijkheid". De kerk ziet drie pijlers in haar strijd tegen de immuniteitsziekte: opvoeding tot seksuele verantwoordelijkheid, de waarden van het huwelijk en het gezin, het engagement voor efficiënte zorgverstrekking en aandacht voor zieken, aldus de woordvoerder van het Vaticaan.
Verwarring gezaaid
De Duitse organisatie voor hulp bij aids (DAH) heeft de uitspraken van de paus als "mensverachtend, cynisch en wereldvreemd" bestempeld. Britse ngo's menen dat Benedictus "verwarring" heeft gezaaid met zijn uitlatingen, zeker in Afrikaanse landen waar de katholieke kerk een belangrijke rol speelt.
Via het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft Parijs zijn "zeer diepe bezorgdheid" geuit omtrent de gevolgen van de pauselijke uitspraken die de "verplichtingen van de bescherming van het menselijk leven in gevaar brengen". (belga/eb)
Bron: De Morgen
Mijn eerste reactie was: schandalig! Maar op één vlak kan ik de paus wel begrijpen. Het is inderdaad zeer belangrijk dat mensen hun verantwoordelijkheid opnemen op vlak van seks. Maar om in Afrika te gaan verkondigen dat het condoom het aidsprobleem niet oplost, vind ik te ver gaan. Oke, ik zeg niet dat condooms dit probleem helemaal gaan oplossen, maar dit komt bij mij echt over dat je al even goed geen condoom kunt gebruiken, omdat het 'toch niet helpt'. Ik ben er van overtuigd dat je je verantwoordelijkheid moet opnemen. Maar kan dit niet met elkaar gecombineerd worden? We weten allemaal hoe het Vaticaan denkt over seks en over condooms. Maar om dit te gaan verkondigen in Afrika? Dat begrijp ik niet.
|