Enkele post bekijken
Oud 13th March 2009, 23:28
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User

Ik las vandaag een artikel in Het Laatste Nieuws: "Waarom komen zulke tragedies steeds vaker voor?" Eigenlijk vond ik dit best wel een intressante vraag..

In het artikel worden 3 redenen gegeven:

1. Het heeft naar het schijnt iets te maken met het feit dat we vandaag onze agressie niet meer kwijt kunnen.. Vroeger was dit wel mogelijk, door oorlog te voeren. Vandaag de dag wordt er ook veel minder getolereerd. Door deze toenemende intolerantie voor geweld in onze maatschappij, kunnen mensen hun agressiviteit niet meer kwijt. Vaak wordt onderdrukte agressie ook geactiveerd door computerspelletjes of geweldadige films.

2. De daders leren van elkaar en kopiëren elkaars daden. Men wil ook altijd zijn voorganger overtreffen. Het geweld wordt dus alleen maar erger.

3. Dit soort moordpartijen vinden vooral plaats in noorderlijke landen, vb. Noord-Amerika, Duitsland, België.. In Zuidelijke landen zou de informele sociale controle veel groter zijn. De mensen kennen elkaar daar nog en een zonderling zal veel sneller opgemerkt worden en eventueel in de psychiatrie belanden. Zuiderse landen hebben vaak ook meer uitlaatkleppen voor agressie. Denk maar aan de stierengevechten.

Hm, na het lezen van dit artikel kon ik me in verschillende dingen wel vinden. Zo denk ik dat het absoluut geen goede zaak is om woede op te kroppen. Het resultaat hiervan hebben we inmiddels al genoeg gezien. Mensen kunnen ook nog maar weinig van elkaar verdragen. Als je in een dancing per ongeluk tegen iemand aanloopt, is de kans groot dat je een duw terug krijgt.. Terwijl je die persoon gewoon per ongeluk aanliep. Zoiets gaat erover bij mij! Ik kan mij daar echt aan ergeren..
Het valt me inderdaad ook op, dat de tragedies die gebeuren steeds erger worden. Dan vraag ik me sterk af waar dit zal eindigen. Ik denk niet dat ik het wil weten.. Ik vind het ook maar ziek om telkens zo'n drama te overtreffen. Precies of het is zo al niet erg genoeg. Zulke mensen zou men veel sneller moeten opnemen in een psychiatrie. Meestal gebeurt dit veel te laat!
Wat de noorderlijke landen betreft.. Ik denk dat dit vooral met de cultuur te maken heeft. Mensen in Spanje en Griekenland leven veel rustiger als wij Belgen. In Spanje kunnen mensen hun agressie kwijt door de stierengevechten, en is er in Griekenland zo geen ritueel met borden gooien? Misschien moeten wij ook maar eens een ritueel zoeken om onze agressie kwijt te raken !
Met citaat antwoorden