Van Mechelens wanbeheer rond Lange Wapper
VAN MECHELENS WANBEHEER ROND LANGE WAPPER
Dirk Van Mechelen heeft het handig aan boord gelegd om heel Vlaanderen te doen geloven dat er geen alternatief is voor de Lange Wapper, maar als het van MANU CLAEYS en PETER VERHAEGHE afhangt, zal zijn plannetje niet lukken.
Insiders - dus ook wij - wisten al twee weken dat woensdag 4 maart 2009 D-day was voor de Antwerpse Oosterweelverbinding. Maandenlang had een twintigtal onderzoekers - elk specialist in zijn domein - drie verschillende tracés bestudeerd op tal van aspecten: milieu, mobiliteit, gezondheid, stedelijke ontwikkeling, technische haalbaarheid, financiering. Die dag in maart kwam het onderzoeksteam zijn 409 bladzijden tellende evaluatiestudie voorstellen aan de regering.
De presentatie waarin het studiebureau de krachtlijnen van het onderzoek samenvatte, vond die ochtend plaats tussen acht en tien uur. Na afloop bespraken de ministers hoe ze de resultaten van het onderzoek op korte termijn konden omzetten in een regeringsbeslissing. Minstens toch eerst dat lijvige rapport lezen, vonden de meeste aanwezigen. Tegen de middag werd beslist om even te pauzeren. Van die pauze maakte minister Dirk van Mechelen (Open VLD) gebruik om de groeiende consensus in de regering om 'de tijd te nemen' te laten ontploffen. Hij nam de vlucht vooruit en vertelde aan de pers dat een Oosterweelverbinding met Lange Wapper er als beste uit kwam. Dit klopte niet met de feiten: het onderzoeksteam had hem twee uur eerder net het tegenovergestelde verteld. Had minister Van Mechelen dan niet goed opgelet tijdens de presentatie? Toch wel. Hij had zo goed opgelet, dat hij bij die ene slide over tolscenario's meteen begrepen had: hier ligt mijn kans. Ik licht het gegeven uit de context en jaag de mensen schrik aan over waar ze gevoelig voor zijn: ik vertel hen dat ze zullen moeten betalen. Zolang er verwarring en verdeeldheid bestaat, vrijwaar ik de kansen van mijn eigen voorkeurstracé.
Als actiegroep hadden we dit scenario zien aankomen. Na lang aandringen hadden we bekomen dat ook wij die woensdag door het studiebureau geïnformeerd zouden worden over de resultaten van het onderzoek. Om half drie 's middags. Precair, wisten wij, want minister Dirk van Mechelen zou vrijwel zeker niet wachten om alvast zijn eigen bouwproject tot winnaar van het onderzoek uit te roepen. En zo geschiedde.
De minister wou tegen elke prijs twee dingen vermijden. Ten eerste dat Straten-Generaal het nieuws van die dag zou overheersen. Daartoe moest hij elke communicatie van Straten-Generaal in die zin de pas afsnijden. Straten-Generaal werd voldoende laat die dag ingepland, zodat ze pas vanaf half zes 's avonds een eerste inhoudelijke reactie kon geven - te laat om de stemmingmakerij nog recht te trekken.
Ten tweede wilde de minister verhinderen dat ook binnen de regering de Lange Wapper eventueel opgegeven werd. Om dat te bereiken, greep hij naar de oudste truc in het politieke spel: verdeel en heers. Als het welles-nietesspel kan continueren, dan kan de regering voor dat ene project kiezen waarvan de bouwaanvraag al klaar ligt, namelijk een Oosterweelverbinding met Lange Wapper.
Om Straten-Generaal én de collega-ministers ook inhoudelijk op achtervolgen aan te wijzen, hanteerde de minister een populistische versimpeling. Hij verwees naar de slide waarin het onderzoeksteam aangaf dat het goed scorende tracé van Straten-Generaal duurder was dan dat van de BAM. Het onderzoeksteam suggereerde die meerkost te financieren met tolheffing voor auto's aan de Kennedytunnel. Dat was geen suggestie van Straten-Generaal. Maar tijd om dat uit te leggen kreeg Straten-Generaal die dag niet meer.
Wat de minister niet vertelde, en wat de meeste collega-ministers meteen wél begrepen, was dat het onderzoeksteam een vierde tracé naar voren schoof dat wellicht de goedkoopste optie van al was - tol voor automobilisten is daarbij niet nodig - en op het eerste zicht de meeste kwaliteiten in zich verenigde. Dat zogenaamde vierde tracé hebben wij in december 2008 aangereikt aan het onderzoeksteam. Op 9 februari 2009 bezorgden we de onderzoekers een indicatieve tekening, dat we Straten-Generaal Plus noemden omdat het om een optimalisering ging van het tunneltracé onder de haven. Het onderzoeksteam bestudeerde dit geoptimaliseerde voorstel op haalbaarheid en kwaliteiten, en verrijkte het met aanbevelingen over optimaler gebruik van de Liefkenshoektunnel via telematica, een suggestie die dat andere actiecomité Ademloos intussen al een jaar eerder had gedaan.
Nu kunnen we gaan landen, dachten we, toen we de aanbevelingen van het onderzoeksteam hoorden. Wij waren niet de enigen die dat dachten. Maar minister Van Mechelen stak daar een stokje voor. Dit is geen slecht bestuur. Dit is wanbeheer.
Manu Claeys en Peter Verhaeghe schrijven in naam van Straten-Generaal.
DS, 06-03-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|