Enkele post bekijken
  #1  
Oud 6th March 2009, 03:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
SP.A begraaft Lange Wapper

SP.A begraaft Lange Wapper


BRUSSEL - De prestigieuze Oosterweelverbinding is voltooid verleden tijd. De SP.A wil niet weten van de Lange Wapperbrug. Tien jaar werk gaat in rook op. De Antwerpse verkeersknoop lijkt onontwarbaar.



Antwerpen zal zijn imposante brug over het Eilandje moeten missen. De Vlaamse socialisten - aangevoerd door ministers Kathleen Van Brempt, Frank Vandenbroucke en de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens - verwerpen het tracé dat door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) wordt voorgesteld. Het rapport van studiebureau Arup-Sum deed de socialisten van mening veranderen.

Niemand van de betrokkenen verkiest de afwijzing officieel te communiceren. De SP.A wil de discussie binnen de Vlaamse regering voeren. Maar het njet is onmiskenbaar. 'Het studiebureau heeft de Oosterweelverbinding een genadeschot gegeven. We mogen het traject van de BAM vergeten. Dat komt er nooit meer', zo klinkt het ferm. De Vlaamse minister-president, Kris Peeters, wacht dan ook de onmogelijke taak om de tegengestelde visies met elkaar te verzoenen. Open VLD wil meteen starten met de bouw van de Oosterweelverbinding. Minister Dirk Van Mechelen krijgt daarbij de uitdrukkelijke steun van voorzitter Bart Somers.

Het bureau rangschikte het traject van de Straten-Generaal (een tunnel) weliswaar op één, maar dat scenario is enkel betaalbaar met een tolheffing voor auto's in de Kennedytunnel. De Vlaamse regering wil van zo'n heffing niet weten. Het Oosterweeltraject (een brug en tunnel) stond op de tweede plaats en houdt de Kennedytunnel tolvrij. De werkzaamheden kunnen bovendien onmiddellijk worden aangevat. De BAM en het aannemersconsortium sloten deze week een contract af om de constructie voor 2,2 miljard euro af te werken. De andere trajecten zijn een heel stuk duurder (3 miljard euro en meer) en vergen heel wat studiewerk.

De socialisten halen drie redenen aan om de Oosterweelverbinding af te schieten: het project blijft duur, het voorstel lost de files aan de Kennedytunnel niet op en de Europese regelgeving rond tolheffing lijkt te veranderen, waardoor de weg mogelijk openligt voor duurdere tunnelvarianten. Ze geven grif toe dat ze als de dood zijn om met een brug naar de Vlaamse verkiezingen te gaan. Van Brempt woont in Deurne, een verzetshaard tegen de Lange Wapper die moest uitgroeien tot een landmark. De SP.A vreest ook het referendum over de brug. 'Zo'n referendum zal de brug afwijzen. Hoe kan de Vlaamse regering dan tegen de zin van de Antwerpenaar toch voor de Oosterweelverbinding kiezen?'

Met het socialistische veto tegen het BAM-traject dreigt heel wat gezichtsverlies voor de economische daadkracht van de Vlaamse regering. De diverse overheden dringen al 20 jaar aan op een volledige sluiting van de Antwerpse ring. Ook de studie van Arup-Sum benadrukt de dringende noodzaak voor een oplossing van de Antwerpse verkeersknoop. Aan het concept van de Oosterweelverbinding werd tien jaar gewerkt. De andere alternatieven vallen niet alleen duurder uit, maar moeten nog worden verfijnd. Dan dreigt een nieuwe vertraging van vijf tot tien jaar. De socialisten dringen erop aan meteen van start te gaan met kleinere werkzaamheden die vooral het gebruik van de Liefkenshoektunnel moeten aanbevelen.


Blog DS, 06-03-2009 (Bart Brinckman)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden