25th February 2009, 13:04
|
|
Registered User
|
|
|
|
Veel meer kinderen slikken ADHD-pillen
Het Nieuwsblad (25/2)
Tussen 2004 en 2007 is het aantal kinderen en jongeren dat ADHD-geneesmiddelen slikt, gestegen met 74 procent. Ook het aantal kinderen dat medicijnen tegen psychoses neemt, stijgt. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg woensdag.
Het totaal aantal kinderen en jongeren voor wie minstens één verpakking werd voorgeschreven, ging van 43.919 in 2004 naar 59.884 in 2007. De helft van alle kinderen is naar verluidt jonger dan 12. Vooral de groep die ADHD-geneesmiddelen voorgeschreven krijgt, groeit: van 6.007 patiënten in 2004 naar 23.251 in 2007 (+ 74 pct). Ook de middelen tegen psychoses zitten in de lift: + 12 pct.
Volgens kinderpsychiater Dirk Deboutte moet de overheid onderzoeken waarom artsen voor een bepaalde behandeling kiezen. 'Enkel zo kan men misbruiken opsporen', zegt Deboutte. Hij voegt er aan toe dat er te weinig informatie is over langdurig gebruik van dit soort geneesmiddelen op het kinderbrein dat zich ontwikkelt.
-------------------------------------------------------
Zelf neem ik zo weinig mogelijk geneesmiddelen, maar als ik dit lees vraag ik me af wat er met de maatschappij aan de hand is?!
Schrijven dokters sneller pillen voor, worden kinderen met storend gedrag sneller 'bestempeld' met ADHD, is er gewoon meer aandacht voor als vroeger, ...
Maar een stijging van 74% is wel enorm! In de Gazet van Antwerpen meldt men daarentegen wel dat er een daling is van antidepressiva van 24% (2004: 13794 naar 2007: 10388 kinderen en jongeren!!)
|