Enkele post bekijken
Oud 23rd February 2009, 22:34
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User

Expert: "Xtc is niet gevaarlijker dan paardrijden"

Dat heel wat jongeren xtc gebruiken als ze tijdens het weekeinde een stapje in de (disco)wereld zetten, is veel mensen een doorn in het oog. Ten onrechte, aldus de Sunday Telegraph, want een zeer vooraanstaand Brits expert is tot de conclusie gekomen dat gebruikers van xtc niet meer risico's lopen dan mensen met een passie voor paardrijden.

Voorzitter adviesraad drugsmisbruik
Professor David Nutt is, als hoogleraar aan de universiteit van Bristol en aan het Londense Imperial College niet alleen een deskundige op het vlak van de psychofarmacologie, hij is ook voorzitter van de Adviesraad voor Drugsmisbruik van het Britse ministerie van Binnenlandse zaken. Toen hij in het vakblad Journal of Psychopharmacology schreef dat de gevaren van xtc worden overdreven, zorgde dat voor heel wat ophef.

Jacht en gewelddadig gedrag
Vooral omdat hij de vergelijking maakte met "verslaving aan paardrijden, die jaarlijks zorgt voor 10 dodelijke slachtoffers en een honderdtal verkeersongevallen" en concludeerde dat er "dus op het vlak van de risico's weinig verschil is tussen verslaving aan xtc en aan paardrijden". Waaraan hij, nog controversiëler, toevoegde dat de jacht te paard "vaak leidt tot het samenkomen van mensen die niet terugdeinzen voor gewelddadig gedrag".

De verontwaardiging over die uitlatingen bij groepen die strijden tegen drugsgebruik, en die het ontslag van professor Nutt als overheidsadviseur eisen, wordt nog versterkt door de verwachting dat de Raad die hij leidt over enkele dagen zal voorstellen xtc als minder gevaarlijk middel te klasseren dan momenteel het geval is. (belga/lb)

Ik vind dat in dit artikel wel heel licht over het gebruik van XTC gaat. Het is en blijft een drug, een gevaar voor het lichaam en geest. Het is niet voor niets verboden. Daarbij rijd ik zelf paard, als je tijdens het rijden aandacht besteed aan de veiligheid dan kan er weinig mis gaan.
Daarbij heb ik tijdens het uitgaansleven enkele vrienden en kennissen onder invloed van partydrugs gezien, dan vind ik paardrijden niets vergeleken met hun mentale en fysieke toestand tijdens hun 'droomvlucht'.