23rd February 2009, 11:51
|
Registered User
|
|
|
|
"Facebook slecht voor gezondheid"
Sociale netwerksites als Facebook, MySpace en Netlog kunnen de gezondheid schaden omdat ze 'echte' ontmoetingen doen verminderen. Dat schrijft bioloog Aric Sigman in het vakblad Biologist, meldt de BBC.
Gevaarlijk
Sigman ziet bewijzen dat een gebrek aan menselijk contact invloed heeft op de manier waarop onze genen werken, en verder onze immuniteitsreacties, hormoonniveaus en de werking van aders en onze mentale gezondheid beïnvloedt. Dit kan de kans op serieuze gezondheidsproblemen zoals kanker, dementie en hartaanvallen vergroten, schijft hij.
Evolutie
Hij beweert dat persoonlijke interactie een effect op het lichaam heeft dat zich niet voordoet wanneer e-mails worden geschreven. "Het is waarschijnlijk een evolutionair mechanisme dat de voordelen herkent als we geografisch samenzijn", aldus Sigman. Hij vindt verder dat het gebruik van elektronische media een negatieve invloed heeft op ons vermogen lichaamstaal te lezen. (sam)
Het Laatste Nieuws - 20/02/2009
Dit is grote onzin. Je leert juist nieuwe mensen kennen via zo’n netwerksites.
Als je enkel sociaal contact hebt met de buitenwereld via zo’n sites kan het inderdaad ongezond zijn. Het zijn eerder de mensen dan de sites die ongezond zijn. Maar volgens mij hebben de meeste mensen nog wel sociaal contact buiten het internet. En het is niet omdat je netlog of facebook hebt, dat je een gebrek hebt aan menselijk contact. Waarom kan dit niet beide? Ik heb ook netlog en toch praat ik nog via een gewone weg met mijn vrienden.
|