Enkele post bekijken
Oud 9th February 2009, 20:19
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User

Europa lanceert campagne tegen cyberpesten

Europa lanceert campagne tegen cyberpesten

Dinsdag lanceert de Europese Commissie een internationale campagne ter promotie van veiliger internetgebruik. Ze doet dat naar aanleiding van de Europese 'Safer Internet Day' die zich in het bijzonder richt op het voorkomen van jongeren die online gepest worden.

De campagne draait rond een filmpje van 1 minuut dat in 27 landen te zien zal zijn met als thema ‘Cyberpesten bij jongeren’. Het Antwerpse reclamebureau LDV United, dat eerder ook tekende voor de promotiecampagne van de stad Antwerpen, haalde de opdracht van de Commissie voor de realisatie van het filmpje binnen. De kostprijs van de campagne is 600.000 euro.

In de filmclip kan je zien hoe een meisje transformeert in de scheldwoorden die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt op het internet. De bedoeling is om jongeren er bewust van te maken dat pesten op het internet even grote gevolgen heeft als pesten in het echte leven.

Onderzoek van de Universiteit Antwerpen wees uit dat drie op de tien jongeren al met dergelijke praktijken geconfronteerd zijn. Naast het pesten op zich wil de Europese campagne meer respect vragen voor de privacy van internetgebruikers.

Een trend op sociale netwerksites zoals Facebook of Netlog is het aanmaken van profielen van anderen met foute informatie. Zowel de jongeren als de ouders en de leerkrachten zijn zich volgens de Europese Commissie niet bewust van de schade die zoiets kan berokkenen. llo
Bron: www.destandaard.be

Mijn mening:
Ik vind het goed dat er aandacht wordt gespendeert aan dit fenomeen. Meer en meer worden jongeren gepest via internet. Het is voor daders veel makkelijker anderen te pesten via internet omdat ze zo niet in direct contact komen met hun slachtoffer en zich zo zelf dus veiliger voelen. Ik vind dat wij als toekomstig leerkracht hier ook belangrijke taak bij hebben. We mogen niet alleen oog hebben voor het feit dat jongeren op de speelplaats gepest worden, maar ook via internet. Deze preventie moet volgens mij niet alleen in het vak informatica of ICT, maar tijdens elk vak. Want elke leerkracht maakt toch al wel eens gebruik van internet. We moeten jongeren ervan bewust maken dat cyberpesten even erge gevolgen heeft dan direct pesten. Jongeren hebben hier evenveel last en pijn van!
Met citaat antwoorden