Enkele post bekijken
Oud 9th February 2009, 12:31
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User

Hier schrik ik toch van. Ik weet wel dat zo'n zaken kunnen voorvallen, ook binnen scholen, maar zoveel?

Het is toch erg dat leerkrachten zo'n misbruik maken van hun machtspositie ten opzichte van leerlingen. Scholen zouden hier beter toezicht op moeten houden. Bijvoorbeeld ervoor zorgen dat besprekingen tussen leerlingen en leerkrachten zo weinig mogelijk één-op-één gebeuren en als het toch zo moet dan in een lokaal waar je van op de gang kan binnenkijken.
Maar dan zoeken ze waarschijnlijk de toiletten of de kleedkamers op, dus dat zal het probleem misschien toch niet kunnen verminderen.

Ik denk dat het vooral belangrijk is om een goede vertrouwenspersoon op school te hebben die leerlingen duidelijk maakt dat ze deze zaken mogen en zelfs moeten melden. Vaak zeggen zulke misbruikers: "Ze geloven je toch niet" of "Als je dit verder vertelt dan buis ik je op je examen" en dan durven de leerlingen uiteraard niets gaan vertellen. Er moet dus een open sfeer gecreëerd worden waarin de rechten van de leerlingen duidelijk zijn zodat ze weten dat zo'n voorvallen niet zomaar weggewuifd worden.
Met citaat antwoorden