8th February 2009, 17:05
|
Registered User
|
|
|
|
Als ik de titel van dit bericht lees, dan zeg ik resoluut: “Dat is waar!” Schoolkinderen eten inderdaad te weinig gezonde voeding en drank kan ook beter. Als je ziet hoeveel kinderen vandaag te dag te maken hebben met overgewicht, dan moet het signaal wel duidelijk zijn. Ik denk dat de school de meest geschikte plaats is om kinderen er op te wijzen om gezond te eten. Kinderen zijn in ontwikkeling en dus is gezonde voeding noodzakelijk. Bovendien zullen ze zich fitter voelen, dankzij het gezonde voedsel. In de kranten van de laatste weken staat wel iets te vinden over dit probleem. Als je de cijfers leest over kinderen met overgewicht, dan ben je toch wel even verbaasd. Meestal is de oorzaak thuis te vinden. Als de kinderen thuis volop mogen snoepen, kan je niet verwachten dat zij veel gezond voedsel eten. Daarom vind ik het belangrijk dat de scholen toch al de eerste stap zetten. Scholen kunnen allerlei acties ondernemen om kinderen er toe aan te zetten om gezonder te eten. Ik neem nu even mijn oude secundaire school als voorbeeld. Ik moet er wel bij vermelden dat dit initiatief nog niet zo lang aan de gang is. In mijn oude secundaire school is er 1 leerkracht die haar schouders heeft gezet onder de missie om de leerlingen meer fruit te laten eten. Zij heeft er voor gezorgd dat er nu elke speeltijd vers fruit wordt verkocht. Tijdens de middagpauze, kan men uit een uitgebreider aanbod kiezen. In het filmpje vermeld men de prijs, namelijk 0,50 euro voor een stuk fruit. Dat is een schappelijk prijs, nietwaar? Bovendien wordt de overschot van het fruit goed gebruikt om fruitsla te maken. Het project heeft blijkbaar succes, want RTV is zelfs even komen kijken. Misschien dat dit initiatief andere scholen op ideeën kan brengen.
Via de onderstaande link kom je terecht op de site met uitleg en de uitzending van RTV.
http://www.cohe.be/cohe/Projecten/G...ondeVoeding.htm
Op deze manier heb ik als oud-leerling de school nog eens in de spotlight geplaatst.
|