Enkele post bekijken
Oud 2nd February 2009, 16:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Vlaamse hoogleraar in Nederland stapt uit katholieke kerk

Vlaamse hoogleraar in Nederland stapt uit katholieke kerk

BRUSSEL - Jean-Pierre Wils, hoogleraar theologische ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is uit de katholieke kerk gestapt. De aanleiding is de recente opheffing door paus Benedictus XVI van de excommunicatie van vier bisschoppen van de Priesterbroederschap Sint PiusX. Een van hen, Richard Williamson, ontkende recentelijk het bestaan van de gaskamers.

Volgens Wils, die in 1957 in Geel geboren werd en filosofie en theologie studeerde in Leuven en Tübingen, is de broederschap 'diep reactionair en antisemitisch' en koestert ze 'sympathie voor dictators en rechtse extremisten' en vertoont ze 'een fundamentalistische signatuur'.

'Ik wil en kan geen lid meer zijn van een instituut dat steeds meer totalitaire trekken vertoont en een contraire houding aanneemt ten opzichte van wat mij lief en dierbaar is: de vrijheid van het denken, de moraal van de naastenliefde, de liberale moderniteit', schreef Wils op 29 januari in een brief aan zijn collega's. 'Het Vaticaan wist wat het deed wanneer het de antisemitische Richard Williamson omarmde. Met woede, verontwaardiging en verdriet heb ik dit ongeluk zien gebeuren.' De hoogleraar kan niet begrijpen dat de paus de excommunicatie ophief omwille van het verlangen naar eenheid in de katholieke kerk.

'Waarom zou je één willen zijn met een club die er een foute ideologie op nahoudt', zei Wils aan katholieknederland.nl. 'Zo beweren ze dat het Tweede Vaticaans Concilie gemanipuleerd is door joden en vrijmetselaars. Dat soort fascistoïde taal.'

Voor Wils, die in Duitsland woont, is het des te onbegrijpelijker dat een Duitse paus dit gedaan heeft. 'Hij zou toch zeker moeten weten welke schuld het Duitse volk op zich geladen heeft.'

Wils stelt dat afgerekend moet worden met 'de mythe dat Ratzinger een groot intellectueel zou zijn'.

www.katholieknederland.nl

DS, 02-02-2009