3rd March 2005, 01:32
|
|
Registered User
|
|
|
|
Mij lijkt het dat je met een referendum zeer goed moet oppassen. Er zitten veel praktische problemen aan.
In eerste instantie moet je in een referendum de kiezers een vraag kunnen aanbieden waar ze kunnen antwoorden met ja of neen. Al een eerste probleem denk ik. Is zeer beperkt;
Ook de manier van vraagstelling is zeer moeilijk in sommige gevallen.
Maar het grootste probleem zite er em in denk ik dat de kiezers vaak niet gaan stemmen op de vraag die een referendum stelt, maar eerder tegen of voor de politieke coalitie's die het beleid vormen. Dat is een ¨wezenlijk probleem aan referendums. Kijk naar de het referendum in Spanje over de EU-grondwet, waar veel mensen verklaarden op TV te stemmen tegen omdat ze tegen het beleid wilden stemmen. Dan ga je de geest van het referendum voorbij. Er wordt dan niet gestemd over de vraag EU-grondwet ja of neen, maar wel op de vraag, deze regering ja of neen.
Een referendum is in de theorie vaak heel mooi, maar praktisch is het volgens mij moeilijk verwezelijkbaar. Het lijkt op een directe democratie die in theorie zeer mooi is, en een utopie lijkt, maar praktisch gewoon niet haalbaar is.
Kwa referendums denk ik dat je als Belg zeker en vast ook eens moet terugdenken naar de geschiedenis. Jaren 50, de koningskwestie omtrent Leopold III. Was dit dan democratie?