Enkele post bekijken
  #7  
Oud 10th January 2009, 22:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Trager rijden, sneller op je werk?

Trager rijden, sneller op je werk?


BRUSSEL - Het is niet bewezen dat 90 kilometer per uur rijden meebrengt dat het verkeer vlotter verloopt, maar het loont wel de moeite om het uit te zoeken.



Wie vrijdag door te veel fijn stof in de lucht noodgedwongen met 90 per uur naar zijn werk reed, had het gevoel op een veel rustigere en vlottere manier te arriveren. Zou een permanente snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur de files niet voor een stuk de wereld uit helpen?

'Zo eenvoudig is het niet', zegt Chris Tampère, onderzoeker van de KU Leuven, afdeling verkeer en infrastructuur. 'Het is nooit bewezen dat je sneller en vlotter op je bestemming komt met een lagere snelheidsbeperking.'

'De beperking tot 90 km per uur wordt ingesteld als er te veel fijn stof in de lucht zit, en dat is alleen maar het geval als er geen wind of regen is. Met andere woorden: als het droge weersomstandigheden zijn. We weten dat regen file veroorzaakt. Dus is het weer hoe dan ook gunstig - dus met minder kans op filevorming - als er smogmaatregelen worden genomen. Dat sluit niet uit dat 90 kilometer per uur rijden een gunstige invloed kan hebben op de doorstroming van het verkeer, maar we weten dat niet zeker. Het zou wel interessant zijn om het eens na te gaan.'

Tampère heeft wel de verkeersgegevens bekeken naar aanleiding van blokrijden. 'Daaruit blijkt een hoge efficiëntie in de doorstroming. We hebben aan de overheid al voorgesteld om dat blokrijden grondig te evalueren, maar het fiat is nooit gekomen.'

Blokrijden, waarbij ook maximaal 90 per uur mag worden gereden, is enigszins anders. Spitsverkeer heeft een heel turbulent patroon, waarbij er veel mensen bij komen via opritten en veel weer mensen de snelweg verlaten via afritten. Terwijl bij blokrijden naar de kust veel mensen tegelijk naar dezelfde bestemming gaan.

'Je laat een blok vormen, je verbiedt om in te halen, de agent rijdt voorop en daarachter is wel een stuk onbenutte weg, maar daarna een stuk heel erg benutte weg. Iedereen, zelfs in het buitenland, evalueert deze maatregel positief. Als de mensen die blokrijden het gevoel hebben dat ze er beter aan toe zijn, is dat ook al heel wat. Maar bewezen is het niet. Ik denk dat de overheid bang is dat het onderzoek negatief zou uitvallen.'

Of altijd 90 per uur rijden ook betekent dat er geen fijnstofpieken meer zullen zijn, is al evenmin bewezen. Maar dat trager rijden met de juiste (hoge) versnelling minder uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaakt, is wel duidelijk.

In Nederland is op sommige delen van de weg de snelheid permanent verlaagd van 100 naar 80 kilometer per uur. Bij dieselwagens betekende dat een daling van CO2-uitstoot van 15 à 25 procent en een daling van 24 tot 45 procent van de uitstoot van stikstofoxide, naast roet nog een andere stof die schadelijk is en vooral door dieselwagens wordt uitgestoten.

'De beste maatregel om de uitstoot van fijn stof te vermijden is dieselwagens uitrusten met een roetfilter', zegt Tobias Denys van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). De Vlaamse minister van Leefmilieu, Hilde Crevits (CD&V), voorziet in een premie voor wie zijn bestaande dieselwagen uitrust met een roetfilter. 'Maar dat soort roetfilters heeft veel minder effect dan een roetfilter die door de fabrikant op een nieuw geproduceerde personenwagen wordt geplaatst', zegt Denys. 'Een roetfilter op een bestaande auto laat de roetuitstoot met 30 tot 50 procent dalen. Een roetfilter op een nieuw geproduceerde auto laat de uitstoot met minstens 90 procent dalen.'

Een roetfilter op een nieuwe wagen is pas verplicht vanaf september 2009. Nieuw ontwikkelde voertuigen die nog gehomologeerd moeten worden, moeten vanaf dan met een roetfilter worden uitgerust. Modellen die al op de markt zijn, mogen nog zonder roetfilter geproduceerd worden tot januari 2011.

Vandaag, zaterdag, beslist de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu of de maatregelen tegen het fijn stof verlengd zullen worden of niet.


DS, 10-01-2009 (ig)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden