Enkele post bekijken
Oud 10th January 2009, 03:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

'Leterme naar Europese Commissie'?

'Leterme naar Europese Commissie'

BRUSSEL - De kans is groot dat eind dit jaar niet Karel De Gucht maar wel Yves Leterme naar de Europese Commissie trekt. Dat is in kringen dicht bij de ex-premier bevestigd aan Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. De Gucht onderstreept in een reactie op VRT-radio dat hij volgens een regeringsafspraak nog steeds de eerste kandidaat is om naar de commissie te gaan.

Bij de regeringswissel Leterme/Van Rompuy werd opnieuw afgesproken dat Karel De Gucht eind dit jaar Europees Commissaris wordt. De Gucht zou op Buitenlandse Zaken opgevolgd worden door een CD&V'er, waarschijnlijk Yves Leterme.

De Gucht zou er nu echter aan denken om vicepremier en minister van Buitenlandse Zaken te blijven. Daar zijn twee goede redenen voor. De Gucht heeft sinds kort het meeste gewicht bij Open VLD in de regering, iets wat hij al lang ambieert. En in de tweede helft van 2010 zit België de Europese Unie voor, dan is er een glansrol weggelegd voor de minister van Buitenlandse Zaken.

Als De Gucht inderdaad in de regering blijft, dan zou de CD&V de nieuwe Europese Commissaris in opvolging van Louis Michel mogen aanwijzen. En dan denkt men aan Leterme.

In kringen dicht bij Leterme wijst men erop dat Leterme laureaat was van het vergelijkend EU-examen in 1995, dat hij in feite een EU-ambtenaar is, dat hij de Europese dossiers op de voet volgt, en dat hij zich als een vis in het water voelde op Europese toppen, aldus de beide Vlaamse kranten.

'Ik blijf geïnteresseerd'

In een reactie op Radio 1 stelt De Gucht dat hij niet van idee is veranderd en dat het decreet erop wijst dat hij interesse heeft om naar Europa te gaan. 'Ik kan dit alleen maar afdoen als een gezelschapspel op een ogenblik dat er niet al te veel nieuws is', klonk het.

De Gucht blijft dus naar eigen zeggen geïnteresseerd om naar de Europese Commissie te vertrekken. 'Alles hangt af van de aangeboden functie, maar daarmee zeg ik hetzelfde als wat ik al een jaar aan een stuk zeg.'

Maar is het geen aantrekkelijk idee om nu als de numero uno van Open VLD in de regering te blijven? 'Daar krijg ik absoluut geen natte dromen van', zei De Gucht, die beklemtoont dat er geen scenario over de kwestie bestaat.

Blog DS, 09-01-2009 (mcu)