31st December 2008, 18:16
|
99% leerkracht
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Moors_Nathalie
Voor leerlingen is het soms wel een probleem om 's avonds bijvoorbeeld een taak via smartschool te versturen, maar zij kunnen meestal wel gebruik maken van de computers op school. ...
|
Excuseer mij, maar dat vind ik nu een echte uitvlucht-redenering. Zo van: kijk eens hoe goed ons onderwijs rekening houdt met de wat armere kinderen in onze samenleving, zijn we niet geweldig. Terwijl ons onderwijs, jammer dat ik het moet zeggen, wel nog steeds de sociale ongelijkheid blijft reproduceren. (Niet enkele de verantwoordelijkheid van het onderwijs, maar toch een belangrijk deel.)
Ten eerste zijn de computerklassen in de school vaak via een planningssysteem toegankelijk. Dit wil zeggen dat elk leerjaar bijvoorbeeld één dag op de computer kan tijdens de middag. Niet alle scholen beschikken trouwens al over voldoende computers zo blijkt wanneer leerlingen zich moeten inschrijven voor zo'n middag. En daarbij komt: ik vind niet dat een kind dat thuis geen internetaansluiting heeft, verplicht moet worden om zijn of haar vrije middag op te geven. De middag is niet voor niets langer dan de speeltijd hé.
Ik wil heel graag gebruik maken van nieuwe technologie, maar niet als ik daardoor een leerling discrimineer, terwijl die nieuwe technologie eigenlijk géén meerwaarde biedt, maar enkel en alleen gebruikt wordt omdat het voor de leerkracht gemakkelijker is. (Uiteraard wel een meerwaarde als ik denk aan applets voor wiskunde tijdens de les, maar inzake wat leerlingen thuis verplicht worden op de pc te doen zie ik weinig meerwaarde. Extra oefeningen op papier of op internet zijn evenveel waard, alleen dat ze bij die op het internet ook nog msn en facebook zitten tijdens het maken )