Enkele post bekijken
  #10  
Oud 29th December 2008, 17:55
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Voetbal is jammer genoeg niet langer enkel een sportief gebeuren. Het is big business. Je kan er veel in verdienen. Ouders willen in eerste instantie het beste voor hun kind. Ze willen dan ook dat hun kind een zo goed mogelijke voetballer wordt en zo veel centen kan verdienen. Op zich is dat niet slecht. Maar de ouders stellen gewoon te weinig de vraag of de kinderen het nu zelf wel willen. Ikzelf ben supporter van K. Lierse S.K. Maar als ik eerlijk ben moet ik inzien dat de holding waaronder mijn club zich bevind bezig is met zaken die eigenlijk dit proces enkel verslechten.
De wadi degla holding heeft namelijk 4 JMG jeugdacademies opgericht. Waarvan 1 in de Kempen. Het is de bedoeling om ieder jaar 10 jeugdspelers te laten afstuderen, een contract te laten tekenen bij 'uitstalraam' Lierse en later te verpatsen voor veel centen. Het vreemde aan de academie is dat er geen honderden spelers zich inschrijven. Enkel de beste worden toegelaten. En men gaat er dan ook van uit dat al wie toegelaten wordt het maakt als profspeler. Uit economisch standpunt is dit een zeer mooi plan. Als supporter kan je dit eigenlijk ook alleen maar toejuichen. Maar als je het puur op menselijk vlak gaat bekijken weet je gewoon dat dit niet kan. Het is onmenselijk hoe een druk op deze spelers gelegd wordt. De spelers tekenen op hun 12 jaar een contract waarbij ze zich 6 jaar in de academie inschrijven. Stel dat ze geen zin meer hebben in voetbal. Stel dat ze ermee willen stoppen dan moeten de ouders de in eerste instantie gratis opleiding volledig terugbetalen... Dit zal dus een onmenselijke druk met zich meebrengen.
Ik zeg het niet graag maar wat er nu allemaal op het Lisp gebeurd zal gevolgen hebben op menselijk vlak. Velen zullen er beter van worden maar vele kinderen zullen ook afzien. Kinderen moeten kinderen blijven en dat wordt wel eens vergeten...
Met citaat antwoorden