28th December 2008, 22:43
|
Registered User
|
|
|
|
Dit is echt wel een zeer gedurfd standpunt. Vrouwen verbieden om moeder te worden... Ergens is de achterliggende gedachte best in orde. Ook zitten hier hoogstwaarschijnlijk de beste intenties achter. Maar wat je hier doet is de mens beperken in een van zijn meest belangrijke vrijheden. Zo'n zaken kan je beter niet lanceren. Want wie gaat bepalen wie een goede moeder is? De ene is voor de pedagogische tik en de ander ziet het als mishandeling. De ene wil discipline opleggen aan zijn kind en de ander geeft een vrije opvoeding... Wie is er goed bezig? Ik kan het niet zeggen maar dat hoeft ook niet. Ik denk dat deze politica zal moeten inzien dat mensen niet perfect zijn en mensen ook niet perfect hoeven te zijn. Dat maakt ons juist mensen. Maar mensen mag je niet te hard beperken in hun vrijheid. Dat leidt enkel tot verzuring en frustratie. Ik ben wel voor een beleid met een minimum controle. En dan vooral sociale controle. Om kinderen in pleeggezinnen te "droppen" indien nodig. Ik zou dan ook opteren voor een ontmoedigingsbeleid. Ouders op voorhand informeren over wat hen te wachten staat. Ze op voorhand op moeilijkheden en gevaren wijzen en hen desnoods afraden om aan kinderen te beginnen... Alhoewel dit zeer moeilijk realiseerbaar is aangezien veel kinderen niet echt "gepland" zijn... Ik vrees dat we gewoon soms mensen fouten moeten kunnen laten begaan. Dit is in alles zo. Dat is net zo eigen aan menselijke vrijheid in onze westerse beschaving. Je moet vrij zijn om fouten te kunnen maken. Maar als je ze maakt moet je de gevolgen dragen. Alleen ligt dit zo moeilijk omdat de kinderen er het slachtoffer van zijn. Ik moet toegeven dat ik te weinig argumenten kan aanhalen waarom ik dit geen goed idee vind. Maar gevoelsmatig vind ik dit een zeer risicovolle beperking van de vrijheid van mensen.
|