De kledingwinkels in ons land hebben alweer een slechte winterverkoop achter de rug. 'De omzet daalde met bijna 4 procent, wat van 2003 geleden is', zegt Unizo. Ook 2009 kondigt weinig beterschap aan. 'Ondanks de aangekondigde supersolden in januari verwacht het gros van de winkeliers geen superverkoop.'
Dat de Vlaming door de financiële crisis zijn vinger op de knip houdt, weten nu ook de kledingwinkels. Volgens een enquête van ondernemersorganisatie Unizo en haar dochterorganisatie Mode Unie ligt de omzet van de winterverkoop (augustus-december) dit jaar nog eens 4 procent lager dan 2007, wat ook al geen succesjaar was (zie Evolutie winterverkoop) . 'Toch is het van 2003 geleden dat de winterverkoop nog zo zwaar tegenviel', becijferde de studiedienst van Unizo.
Zeven van de tien ondervraagde modewinkeliers ondervonden de crisis aan den lijve. 'Amper een op de vijf winkeliers is er de voorbije winterverkoop in geslaagd zijn omzet een beetje te doen stijgen in vergelijking met vorig jaar.'
'Vooral september en november waren echt dramatisch slechte maanden voor de kledingwinkels. Gelukkig voor de winkeliers hebben oktober en vooral de laatste weken van december de verkoopscijfers nog wat rechtgetrokken', aldus nog Unizo.
Of de verkoop zich in 2009 herpakt, is op dit moment nog onduidelijk. 'In de modesector hebben we sinds 2000 altijd drie magere jaren gekend, gevolgd door drie goede. Als we die tendens doortrekken, wordt 2009 helaas ook een slecht jaar, na omzetdalingen in 2007 en 2008.'
Alvast de koopjesperiode, die start op zaterdag 3 januari, lijkt volgens de Unizo-enquête geen droomstart te worden voor 2009. Ook hier voorspelt de sector een omzetdaling, weliswaar maar van zo'n 1,6 procent. Maar in deze crisistijden weegt zelfs een dergelijke daling behoorlijk door, klinkt het bij de winkeliers.
Toch ziet niet iedereen de toekomst zwart tegemoet. 'Als je onze omzetdaling vergelijkt met die van de auto-industrie, waar ze van een kwart omzetverlies spreken, hebben wij weinig reden tot klagen', zegt Peter Geeroms, voorzitter van Mode Unie en zelf uitbater van enkele kledingwinkels. 'De omzetdaling is ook deels te verklaren doordat de duurdere dameslaarzen wat uit de mode aan het raken zijn.' Toch ontkent hij de malaise niet. 'Op kledij kan je nu eenmaal gemakkelijk besparen. Je kleerkast hangt toch al vol.'
Geeroms beklemtoont wel dat de jongste weken van december zeer goede weken waren. 'Veel collega's zien hierin toch een heropleving van het consumentenvertrouwen. Niet dat 2009 een topjaar wordt. Maar met een daling volgend jaar van enkele procenten kan ik, gezien de economische toestand, gerust leven.'
WernerRommers
zondag 28 december 2008
Bron:
http://www.standaard.be/Artikel/Det...4G6V3&ref=front