Enkele post bekijken
Oud 26th December 2008, 15:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Winnaar van Euro Millions geeft op kerstavond energiecheques weg

Winnaar van Euro Millions geeft op kerstavond energiecheques weg

RIEMST - De Riemstenaar die 7,5 miljoen euro won met Euro Millions schonk op kerstavond honderd energiecheques ter waarde van 430 euro aan noodlijdende dorpsgenoten. Hij wil nog meer projecten steunen, op voorwaarde dat zijn anonimiteit gegarandeerd blijft.

In Riemst wordt al dagen gespeculeerd over de identiteit van de winnaar. Hij is een alleenstaande vijftiger met twee kinderen en een klant van 'tGazetje, de krantenwinkel in Vroenhoven waar hij het winnende lot valideerde. Daardoor lijkt de kans reëel dat hij in Vroenhoven zelf woont of in de omliggende kerkdorpen Lafelt, Heukelom of Riemst-centrum.

Hij licht zelf een tipje van de sluier. 'Ik heb in mijn leven ook de andere kant van de medaille gezien. De tegenslagen hoopten zich op en af en toe zag ik geen uitweg meer', schrijft hij in een brief, waarin hij iedereen oproept om niet te zoeken naar zijn identiteit. 'Indien mijn anonimiteit, alsook de discretie rond de mensen die mijn plannen helpen uitvoeren, niet kan gegarandeerd worden, is het voor mij onmogelijk nog verdere projecten uit te voeren. Dat zou spijtig zijn voor de vele noodlijdende mensen die nog geholpen kunnen worden', schrijft hij. De brief werd tijdens een persbijeenkomst voorgelezen door Steven Coenegrachts, zoon van de uitbater van 'tGazetje.

Zijn eerste weldoenersdaad is de verdeling van honderd cheques voor de aankoop van duizend liter stookolie of een equivalent daarvan voor de gebruikers van aardgas en elektriciteit. 'Berekend volgens de huidige prijs per liter, komt dat neer op 430euro per cheque', zegt Hubert Cleuren, voorzitter van het OCMW-bestuur van Riemst.

'De honderd gelukkigen krijgen het nieuws binnenkort te horen', zegt Cleuren. 'Het zijn allemaal klanten van ons, mensen die een leefloon of een huurtoelage krijgen, in een schuldbemiddelingsprocedure zitten of hun budget laten beheren. Zij wonen ook allemaal in Riemst.'

De winnaar vraagt de pers uitdrukkelijk om hem met rust te laten: 'De enige vraag die ik nog heb, is dat vanaf heden een persstop wordt gerespecteerd.' Hij vraagt ook aan alle vermogende Belgen om een deel van hun rijkdom af te staan: 'Ik roep alle Lottowinnaars, ook de andere Euro Millions-winnaars uit Herentals, en alle rijken van België op tot solidariteit. (...) Mensen, doe iets aan het individualisme en egoïsme in de wereld.'

DS, 26-12-2008 (Rudi Smeets)