24th December 2008, 10:07
|
Registered User
|
|
|
|
Vlaamse film bloeit als nooit tevoren
Vlaamse films hebben sinds begin dit jaar ruim 1,7 miljoen mensen naar de bioscoop gelokt. Een historisch record. 'Loft' is de grootste slokop. De film van Erik Van Looy zit aan meer dan 830.000 verkochte tickets.
De ondersteuning door het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) en overheidsinitiatieven zoals de ’tax shelter’, een fiscale maatregel die het voor bedrijven interessant maakt om geld in Vlaamse films te investeren, werpen hun vruchten af. Meer films, een bloeiende industrie waarin filmpersoneel van de ene productie naar de andere gaat én een publiek dat films van eigen bodem steeds hoger inschat, zijn het gevolg.
Kaskrakers in 2009
Het voorbije jaar zijn 1,74 miljoen tickets voor Vlaamse films verkocht. In 2007 was dat 1,16 miljoen, bijna 600.000 bezoekers minder. Voor bioscopen worden Vlaamse films steeds belangrijker. ”Maar we veroveren stilaan ook de rest van de wereld”, zegt filmintendant Pierre Drouot van het VAF.
Bovendien voorspelt 2009 een al even indrukwekkende rij kaskrakers van eigen bodem. Er wordt onder meer veel verwacht van 'Soeur Sourire' van Stijn Coninx, 'Mega Mindy' met Free Souffriau, 'De Helaasheid Der Dingen' van Felix Van Groeningen, 'FC De Kampioenen' van Jan Matthys, 'Dossier K' van Jan Verheyen en 'Oud België' met Stany Crets en Peter Van Den Begin.
bron: www.gva.be
Ik vind het wel fijn dat men meer is gaan investeren in de Vlaamse film. Zelf heb ik dit jaar twee Vlaamse films gezien: Los en Loft. De eerste was niet slecht, maar vooral de laatste kon mij echt boeien. Ik vond het een heel erg goede film: verrassend en mooi in beeld gebracht.
Ik merk bij mezelf ook dat ik anders sta tegenover de Vlaamse film dan vroeger. Als ik nu in de cinema moet kiezen tussen een Vlaamse film en een Amerikaanse film die me allebei wel kunnen aanstaan, dan kies ik absoluut voor de Vlaamse. Ik vind het gewoon al prettig om een film in je eige moedertaal te kunnen bekijken. Want door een film te ondertitelen gaan er veel kleine subtiele dingen verloren.
|