Onderwerp: Ontslag Leterme?
Enkele post bekijken
Oud 22nd December 2008, 12:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

'Een heel directe soort democratie'

'Een heel directe soort democratie'

BRUSSEL - Hij woont en werkt in Brussel en doet zowel de EU- als de België-verslaggeving voor NRC Handelsblad. 'Het is sympathiek om te zien hoe open alle gebeurtenissen in België gewoon live te volgen waren', zegt hij.

'Vlaamse vrienden vragen me dikwijls “jullie moeten toch nogal lachen met ons?,. Maar dat is helemaal niet zo, hoor. We vertellen nog wel eens een Belgenmop, maar er is wel degelijk grote interesse voor België vanuit Nederland. Door wat we de laatste jaren zelf allemaal meegemaakt hebben, met onder meer de moorden op Pim Fortuyn en Theo Van Gogh, zijn we zelf ook wel wat bescheidener geworden.'

De val van de Belgische regering kreeg dus heel wat aandacht in de Nederlandse media?

'Absoluut, er is erg veel interesse. Dat merk ik niet alleen aan het aantal telefoontjes dat ik krijg van de redactie, ook op het familiefeest waar ik afgelopen weekend was werd druk over de toestand in België gepraat. In de Nederlandse media heeft de zaak heel wat aandacht gekregen.'

'Het is pas sinds de verkiezingen van juni 2007 dat er vanuit Nederland zo grondig naar de Belgische politiek gekeken wordt. Daarvoor wist men niet eens wie Yves Leterme (CD&V) was. Tegenwoordig vallen al die mediaberichten stilaan onder de eigen categorie “Het is weer crisis in België,.'

Wat verwacht u dat er nu zal gebeuren?

'Dit kan volgens mij wel eens de definitieve exit van Leterme zijn. Maar dat zeg ik in alle bescheidenheid. Mijn kennis komt namelijk grotendeels van uw krant en de andere Belgische media. Veel oude problemen zullen nu opnieuw de kop opsteken. Dit is dan wel geen communautaire crisis, maar toch voel je dat ook die problemen snel weer op tafel zullen liggen. Ik hoorde Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) er al voor pleiten om bij een eventuele doorstart meteen ook over het communautaire te praten. Dat lijkt me in de gegeven omstandigheden moeilijk.'

'Het is natuurlijk ook de vraag hoe CD&V zal reageren. Zij kunnen toch moeilijk Jo Vandeurzen en Yves Leterme opofferen, om daarna opnieuw in een regering te stappen zonder staatshervorming? Dan zal je al snel horen dat Didier Reynders (MR) en Patrick Dewael (Open VLD) misschien ook maar moeten gaan. Voor je het weet zitten we opnieuw in een patsituatie zoals tijdens de zomermaanden.'

Wat is de afgelopen dagen het meest opgevallen?

'Het verschil in toon als er over Leterme of Vandeurzen geschreven wordt. Als je de brief van Ghislain Londers, de eerste voorzitter van het Hof van Cassatie, leest, zijn de feiten voor Vandeurzen minstens zo ernstig als voor Leterme. Ook zijn kabinet heeft contact gehad met Jan De Groof, de echtgenoot van Fortis-rechter Christine Schurmans, en hij heeft de procureur-generaal uitgestuurd. Toch lees ik in de commentaren niets dan lof voor die “arme Jo, terwijl iedereen heel hard is voor Leterme. Dat laatste lijkt me niet helemaal terecht. Het geeft een beetje de indruk dat men in de media wat frustratie over Leterme van zich af wil schrijven. Hij heeft fouten gemaakt en verschillende blunders begaan, maar hij heeft wel geprobeerd om zijn verkiezingsbeloften waar te maken.'

U hebt het als correspondent getroffen met België. De val van de regering was gewoon live te volgen op televisie.

'Dat was een stukje fascinerende televisie. De crisis ontspon zich werkelijk voor het oog van de camera's. Het is sympathiek om te zien hoe open al die gebeurtenissen te volgen waren. Dat neemt me in voor België, het was een heel directe soort democratie. Een brief zoals die van Londers aan kamervoorzitter Herman Van Rompuy (CD&V) zou in Nederland veel langer binnenskamers gebleven zijn. Hier stond hij bij wijze van spreken al op jullie website vijf minuten nadat hij was aangekomen. Dan had je nog die VRT-verslaggeefster die iedereen een microfoon onder de neus duwde, Peter Vandermeersch die Blackberry-berichten voorleest 'uit zeer betrouwbare bron'... Door de manier waarop de situatie soms veranderde kreeg je het gevoel dat ze op de ministerraad ook naar Villa Politica zaten te kijken.'

Wat is de teneur van uw artikel voor de maandagkrant?

'Zoals het er nu (zondagmiddag, red.) naar uitziet wordt het vooral een rondje namen noemen van mogelijke premiers. Leterme en Dehaene kennen ze wel in Nederland, maar als ik over Van Rompuy of Didier Reynders (MR) moet schrijven, zal er een woordje uitleg nodig zijn. Ook CD&V-voorzitster Marianne Thyssen kennen ze nog niet in Nederland.'

DS, 22-12-2008 (Peter De Lobel)