Ik heb de voorbije uren - misschien klinkt dit sadistisch - met
slijm in mijn smoel en fonkels in mijn ogen naar de live-uitzending van Villa Politica en de extra nieuwsuitzendingen zitten kijken.
Wat een ZALIGE job heeft de presentatrice van Villa Politica de laatste dagen! Volledig live gaan zonder te beseffen wat er gaat komen, hoe lang het gaat duren... Rondlopen in die wandelgangen en maar geruchten checken en controleren en reacties op geruchten vragen, reacties op onduidelijkheden, voorwaardelijke vormen bij de vleet... De jobs interessanter dan leerkracht zijn schaars, maar dit komt in de buurt. (Jammer dat het meestal maar tijdelijk zo interessant is... nu ja: gelukkig maar
)
Maar wat mij opviel...
Zo'n live-uitzending kan tegenwoordig puur en alleen omdat ze leeft op geruchten, uitspraken van de oppositie én sms-jes vanuit 'betrouwbare' bronnen. En hoe interessant dat ook is en hoe spannend ook, als je er dieper over nadenkt dan stel ik mij er vragen bij. Laten we er een concreet voorbeeld bijhalen.
De commentator van Villa Politica heeft blijkbare behoorlijk veel sms-contact met mensen dichtbij of in de regering. Langs allerlei kanten komt het bericht dat de volledige regering het ontslag zal indienen. Hopla: reacties hier, reacties daar. We zitten al bijna bij vervroegde verkiezingen als tien minuten later de commentator een 'betrouwbaar' bericht krijgt dat Leterme de MOGELIJKHEID heeft geopperd om het onstlag in te dienen en dat er dus over gediscussieerd wordt. Dat schept een totaal ander kader, maar enkel en alleen al door wat er daarvoor is gezegd, kan de regering gewoon niet anders meer dan het ontslag aanbieden! En het wordt nog erger, want dat beseffen natuurlijk alle partijen en dus krijgt de commentator wederom van een 'betrouwbare' bron een sms waarin staat dat niet Leterme, maar Dewael (Open VLD) het voorstel gedaan heeft van het ontslag. Natuurlijk, want de partij die met deze eer kan gaan lopen is alvast beschermd tegen de kritiek dat deze regering wilde 'vasthouden aan de postjes'. En voilà, zoals ik al zei enkele posts geleden: onze politici zijn meer bezig met de volgende verkiezingen dan met het besturen van een land dat een economische puinhoop aan het worden is.
Misschien ben ik ouderwets, maar al die gsm's doen volgens mij geen goed aan een eerlijk verloop van de politieke besluitvorming.