16th December 2008, 19:04
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
|
|
Studenten kunnen niet spellen (maar denken zelf van wel)
Studenten hoger onderwijs overschatten hun eigen spelvaardigheden, zo blijkt uit een onderzoek van de Artevelde Hogeschool in Gent. En alhoewel ze veel spelfouten blijken te maken, leest amper 20 procent van de studenten zijn tekst hierop na.
De afdeling logopedie en audiologie van de Artevelde Hogeschool onderwierp 831 eerste en tweede bachelorstudenten uit heel Vlaanderen, zowel van hogescholen als van universiteiten, aan een dictee. Daarbij kregen ze een lijst met vragen over hoe ze denken over en omgaan met spelling.
Maar liefst 81 procent van de studenten omschreef zichzelf als een gemiddelde tot zeer goede speller, en 50 procent gaf aan weinig of geen problemen te hebben met het juist vervoegen van de werkwoorden. Nochtans maakten ze gemiddeld 25 spelfouten, waaronder 5 werkwoordsfouten, in het dictee dat 12 paragrafen telde. De studenten waren er bovendien erg van overtuigd dat hun -foutieve- schrijfwijze de juiste was. Tenslotte gaf slechts 20 procent van de ondervraagden aan hun tekst effectief na te lezen op spelfouten.
De onderzoekers menen dat het debat rond het belang van spelling in het onderwijs opnieuw opgestart moet worden. Daarnaast vinden ze dat studenten hiervoor ook een beter zelfinzicht moeten krijgen, want enkel dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling. hrt
Bron:
De Standaard
dinsdag 16 december 2008 | Bron: BELGA
|