14th December 2008, 18:34
|
Evelien Peeters
|
|
|
|
Wallonië tegen gratis vaccinatie baarmoederhalskanker
Alle 12-jarige meisjes zullen nog even moeten wachten op hun gratis vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Minister van Gezondheid van de Franse Gemeenschap, Catherine Fonck (CDH), is tegen het vaccinatieprogramma.
Om baarmoederhalskanker tijdig te ontdekken, is het nodig dat vrouwen regelmatig uitstrijkjes laten nemen. Fonck vreest dat gevaccineerde vrouwen dit overbodig gaan vinden. Daarom blijft zij nee zeggen tegen een vaccinatieprogramma.
Maar minister van Volksgezondheid, Laurette Onkelinx (PS) is de tegenwerking van Fonck beu. Zij gaat nu onderzoeken of het mogelijk is zo'n vaccinatieprogramma met Vlaams geld te subsidiëren. Normaal gezien moet Onkelinx hiervoor het akkoord hebben van alle deelstaten.
Het vaccin tegen baarmoederhalskanker wordt wel terugbetaald door het ziekenfonds, maar Onkelinx wil het gratis aanbieden via de scholen. Hierdoor kunnen alle 12-jarige meisjes van het land gevaccineerd worden.
GVA, zaterdag 13 december 2008.
Bespreking:
Ik vind dat de vaccinatie van baarmoederhalskanker voor 12-jarige wel gratis moet worden, want doordat het gratis wordt aangeboden, gaan jongeren zich laten inenten en dan zijn er toch al veel ingeënt. Ik begrijp de reactie van Minister Fonck wanneer ze zegt dat men waarschijnlijk na zo'n inenting gaat denken dat er niets meer fout kan lopen, maar anderzijds denk ik dat als het vaccin niet gratis is en er niet rond gepraat wordt, dan gaan er velen zich niet laten inenten en dan is het risico op baarmoederhalskanker nog groter natuurlijk en zullen er meer mensen baarmoederhalskanker krijgen.
|