Enkele post bekijken
Oud 13th December 2008, 17:46
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym

Geef mij maar de rechtbank maar dan moet gerechtigheid wel geschieden

In eerste instantie ga ik akkoord met wat de winkelier gedaan heeft en zo te lezen in het artikel waren de agenten van Charleroi het ook enigszins met hem eens. Natuurlijk ben ik in geen voorstander van hier een algemene praktijk van te maken.
Persoonlijk zie ik het als volgt recht moet gesproken worden in een rechtbank. Er moet objectief en niet met het buikgevoel (oog om oog tand om tand) recht gesproken worden. Maar gerechtigheid moet wel geschieden. Als ik bedenk dat Charleroi heel veel criminaliteit kent en je stelt vast dat politie er niet tegen opgewassen is. En wanneer dan als eens daders gevat worden worden deze vaak veel te licht gestraft of ze zijn te jong en worden wegens plaatsgebrek in de instellingen weer vrijgelaten en zo voort. Wanneer mensen dit met lede ogen moeten aanzien en dan ook nog eens verschillende malen bestolen worden kan ik heel goed begrijpen dat ze het recht in eigen handen nemen en ik kan hen dat niet kwalijk nemen.

Want we moeten beseffen straffeloosheid is ook onrecht. Iedere onopgeloste diefstal of ieder ander misdrijf dat zonder gevolg blijft doet onrecht aan het slachtoffer. Als ik het artikel lees vermoed ik dat het gerecht en de politie geen van de 8 misdrijven opgelost heeft. Dit wil dan ook zeggen dat de winkelier 8 keer onrecht aangedaan is. De achtste keer heeft hij dan ook het recht in eigen handen genomen en hiervoor verdient hij geen straf. Pas wanneer politie en gerecht samen in staat zijn de meeste (alle is onmogelijk dat besef ik ook wel) misdrijven op te lossen de daders op te pakken en vervolgens gepast recht te spreken. Pas wanneer ze daartoe in staat zijn mogen ze een winkelier die zo iets doet straffen. Want dan is het aan de winkelier om de rechtspraak en het politie apparaat te herkennen zolang deze echter te veel onrecht onberecht laten valt de winkelier echter niets te verwijten.
Pleiten wil ik dan ook voor een beter politie en rechtssysteem zodat schandpaal initiatieven van winkeliers niet meer nodig zijn.
Met citaat antwoorden