Enkele post bekijken
Oud 13th December 2008, 10:51
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User

Wonderchip Omega Pharma is gewoon plat charlatanisme

Een reactie van Patrik Vankrunkelsven op de 'wonderchip' van Omega Pharma in de morgen:

Patrik Vankrunkelsven werpt de 'groene sticker' tegen gsm-stralen in de prullenmand. Vankrunkelsven is senator voor Open Vld.

Omega Pharma heeft een groene sticker op de markt gebracht die bellers beschermt tegen potentieel schadelijke gsm-stralen (DM 10/12). De sticker bevat een chip die elektromagnetische stralen zou neutraliseren. De E-Waves-chip wordt via de apotheek verkocht. Patrik Vankrunkelsven heeft grote twijfels bij het geclaimde gezondheidsvoordeel.

Van een ding zijn we zeker: deze chip zendt extra straling uit en de kans dat die meer schade berokkent dan wel beschermend zou werken, is bijzonder groot. Ik geef toe, ook de titel van dit stuk en deze bewering vergen meer onderbouwing, maar ze zijn even gratuit als de bewering van Omega Pharma als zou deze chip werken. Maar deze laatste claimt een gezondheidsvoordeel waarvoor de goedgelovige burger moet betalen, zonder het minste bewijs. En daar kwamen bijzonder weinig kritische opmerkingen over.

Dit gadget komt in de rekken van de apotheek, naast geneesmiddelen. Onze samenleving is zeer kritisch voor de farma-industrie: vooraleer medicatie op de markt komt moet deze uitvoerig getest worden. Voor de chip werd geen enkel gecontroleerd onderzoek vrijgegeven, laat staan door deskundigen geverifieerd. De gegevens die werden medegedeeld zijn hilarisch: enkele foto's van de uitwendige huidtemperatuur. Het is niet eens duidelijk of deze foto's, met of zonder chip, in gestandaardiseerde omstandigheden werden genomen: was de tijdsduur even lang, werd de gsm op dezelfde afstand gehouden, ... Daarenboven is er geen enkel bewijs dat de huidtemperatuur sowieso een gezondheidsprobleem vormt. Het is de opwarming van de hersenen die eventueel een rol zou kunnen spelen bij de ontwikkeling van een hersentumor. Welnu: er zijn geen onderzoeken gebeurd die aantonen dat de temperatuur van de hersenen minder oploopt als men deze chip gebruikt. En natuurlijk zijn er geen studies die enig gezondheidseffect aantonen. Kortom, er bestaat vandaag niet de eerste vorm van evidentie. Normaal zou men dan verwachten dat iemand, die zonder bewijs met dergelijke claim komt opzetten, onder pek en veren zou bedolven worden. Deze keer niet dus, de media namen het verhaal zonder de minste kanttekening over, enkel op VRT radio werd een deskundige geraadpleegd.

Een geneesmiddel moet ook kunnen aantonen welk het werkingsmechanisme is. Welnu, de radiogolven die men denkt te onderdrukken zijn 30 centimeter lang, het is me een raadsel hoe een chip die niet eens ter hoogte van de antenne wordt geplaatst een 'omgekeerde' golf kan uitzenden die perfect overeenkomt en de hersenen beschermt. En dit dan op een manier dat de elektromagnetische golven, die noodzakelijk zijn voor de werking, ongemoeid worden gelaten? Alsof de radiogolven die de gsm uitzendt zo vriendelijk zouden zijn om even via de chip te passeren?

En dan het idee om deze prullaria te verkopen via de apotheek. Op deze manier geeft men het een soort kwaliteitslabel mee. Stappen de apothekers, die normaal bij de aflevering garant staan voor de kwaliteit van het afgeleverde product, hier in mee? Gaan ze hiermee hun geloofwaardigheid van zorgzame afleveraars van producten, waarvan ze de kwaliteit garanderen, niet ondermijnen? Dit product heeft op geen enkele manier een bewijs van werking, en, wat meer is, ook geen enkel bewijs van onschadelijkheid. Als apothekers op deze kar springen, kunnen alleen commerciële redenen een verklaring geven. De aard van het product hoort mijn inziens sowieso niet thuis bij een professional die farmacologie studeerde. Maar als zij dit willen verkopen zou men van de beroepsgroep tenminste een ernstige kwaliteitscontrole door een onafhankelijk organisme verwachten. Te vrezen valt dat apothekersorganisaties niet veel kaas gegeten hebben van elektronica. Lijkt het er dus niet op dat ze hun goede naam laten misbruiken voor louter lucratieve redenen?

Ik zal in elk geval aan de minister van Volksgezondheid vragen een onderzoek te laten doen om tenminste de schadeloosheid van dit gadget na te kijken.

bron: www.demorgen.be (12/12)

Ik weet zelf absoluut niet wat ik moet denken van zo'n 'wonderchip'. Maar ik betwijfel toch wel of dit nu werkt... En als het inderdaad zo is dat er geen enkel degelijk onderzoek is gevoerd/vrijgegeven dan lijkt me dat al uiterst verdacht. Zoals Bart hier ook al aangaf, er zijn echt veel goedgelovige burgers die misschien wel twijfelen, maar toch het zekere voor het onzekere nemen en zich de chip aanschaffen...
Met citaat antwoorden