Enkele post bekijken
Oud 11th December 2008, 15:50
Francesco Francesco is offline
Registered User

Homofoob Vaticaan met richtlijn op dood spoor

Dat priesters wel eens pedoseksueel kunnen zijn is niet nieuw voor mij, maar wat mij meer interesseren zou is hóé men dit concreet bestrijden zal. En wat verstaat men dan weer onder 'seksuele afwijkingen'? Hoort daar ook nog homoseksualiteit bij?

Ik ben op zoek gegaan naar info, en ik heb een post gevonden die gaat over de link die het Vaticaan lijkt te leggen tussen homoseksualiteit en pedoseksualiteit:

Homofoob Vaticaan met richtlijn op dood spoor

Na jaren piekeren over de spraakmakende schandalen met pedofiele priesters heeft het Vaticaan een wonderlijke remedie bedacht. Voortaan zijn homoseksuele jongeren niet meer welkom in het priesterambt (NRC Handelsblad, 24 november).
Welke kronkelredeneringen liggen ten grondslag aan dit wonderlijke besluit? Om te beginnen beschouwen de wereldvreemde heren in Rome homoseksuele handelingen als tegennatuurlijk. Geldt dat dan ook voor alle diersoorten waarbij homoseksualiteit de gewoonste zaak van de wereld is, zoals een kijkje in een willekeurige dierentuin kan leren?
Verder is homoseksualiteit niet een ziekte die in een vroeg stadium vastgesteld kan worden. De seksuele voorkeur voor het eigen geslacht zit ergens tussen de 0 en 100 procent. M.a.w. `zuivere' homo- of heteroseksualiteit is eerder uitzondering dan regel. De biechtvaders en leidinggevenden die de priesterstudenten op hun seksuele geaardheid moeten screenen, worden dan ook met een schier ondoenlijke opdracht opgescheept.
Door homoseksueel gedrag als zondig en immoreel te kwalificeren, maakt de kerk zich schuldig aan onheuse bejegening van een belangwekkend deel van haar aanhang. Het is kennelijk nog steeds niet tot de prelaten doorgedrongen dat homoseksualiteit geen willekeurige keuze is, maar berust op een voornamelijk genetisch bepaalde geaardheid.
Dat met de uitgevaardigde richtlijn een halt kan worden toegeroepen aan de reeks pedoseksuele schandalen, valt te betwijfelen. Pedoseksualiteit is niet voorbehouden aan homo's. Het probleem van de pedoseksualiteit van priesters heeft waarschijnlijk veel meer te maken met het verplichte celibaat. Als iets onnatuurlijk genoemd kan worden, is het wel de permanente seksuele onthouding die aan priesters wordt opgelegd. Als het klopt dat circa eenderde van de priesters zich meer tot mannen dan tot vrouwen voelt aangetrokken, zou het aangekondigde beleid de animo voor de priesteropleiding wel eens flink kunnen doen afnemen. In de landen waar het aantal nieuwe roepingen toch al sterk is teruggelopen, kan dat verstrekkende consequenties hebben voor de zielszorg.
Kortom, de ingeslagen route is een dood spoor. Als de nieuwe paus met deze oekaze zijn visitekaartje heeft afgegeven, staat ons nog heel wat te wachten.

Bron: Maroc.nl forum, 16/12/2005, internet (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=166805)
Met citaat antwoorden