Enkele post bekijken
  #3  
Oud 10th December 2008, 21:08
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ik vind dit zeker geen goede oplossing om het zelfbeeld van leerlingen omhoog te krikken.
Ik ben zelf een persoon met een redelijk laag zelfbeeld, en het zou bij mij zeker niet helpen als men slechte punten gaat geven omdat ik zo'n slecht zelfbeeld heb. Het zou inderdaad een averechts effect hebben. De leerlingen gaan dan waarschijnlijk denken:"Zie je wel, ik kan het niet" en dit is zeker niet de manier om een goed zelfbeeld te krijgen.
Men zou dit misschien kunnen oplossen door een beter puntensysteem te gebruiken voor inzet. Er zijn genoeg leerlingen die veel inzet tonen en erg hard hun best doen, maar toch slechte punten halen omdat hun capaciteiten gewoon niet toereikend zijn. Deze slechte punten zijn demotiverend. Als men een duidelijk punt zet op inzet, zullen deze leerlingen zich meer geapreccieerd voelen. Dit wil niet zeggen dat men deze leerlingen er, ondanks hun slechte punten, steeds moet door laten. Maar door dit puntensysteem zullen de leerlingen het misschien ook beter verstaan als ze men hen vertelt dat ze beter van richting zouden wisselen. Ze weten dat het niet aan hun inzet ligt, maar dat ze inderdaad beter in een andere richting zouden thuishoren.
Met citaat antwoorden