Scholen maken meer en meer gebruik van een puntensysteem om het zelfvertrouwen van kinderen te beoordelen. Een positief zelfbeeld wordt beloond, een minderwaardigheidscomplex afgestraft. Volgens pedagogen kan dergelijk systeem het zelfbeeld van kinderen enkel maar verslechteren.
Vanaf de kleuterschool wordt er op toegekeken dat elk kind zichzelf kan ontwikkelen tot een standvastig, zelfvertrouwen uitstralend persoon. Volgens de onderwijskoepel maakt een positief zelfbeeld zelfs deel uit van de eindtermen om elk jaar opnieuw te slagen.
"Je kunt moeilijk een lesje sociale vaardigheden geven. Zoiets moet aan bod komen in alle vakken. Scholen kunnen daarvoor lespakketten aanschaffen, of het zelf integreren", vertelt Michel van Hee van het gemeentelijke net OVSG tegen het Nieuwsblad.
"Je bent iemand"
Ook van de scholen uit is er een grote vraag naar een puntensysteem voor zelfvertrouwen. Zo krijgt Eiko Van Thillo van Rapport Online, een bedrijf dat software ontwikkelt voor rapporten in te vullen, steeds meer aanvragen voor een aangepast systeem. "Waarvoor scholen wel en niet punten geven, bepalen ze zelf. Een aantal scholen vroeg me een functie voor zelfbeeld toe te voegen, dus dat is mogelijk."
Pedagogen waarschuwen alvast voor de negatieve gevolgen van een dergelijk beoordelingssysteem. "Stel je voor, wie slechte punten haalt, ziet zijn negatieve zelfbeeld direct bevestigd. Hoe kunnen ze nu weten hoeveel punten ze moeten geven? Je bent iemand, je bent geen cijfer. Een goed zelfbeeld is ongelooflijjk belangrijk. Kinderen hebben het nu al moeilijker, omdat hun ouders zich zoveel zorgen maken over de economische crisis."
Bron :
www.she.gva.be
5 december 2008
Reactie :
Ik had van zulk puntensysteem nog nooit gehoord, maar ik vind dat leerlingen niet gebuisd mogen worden als ze een negatief zelfbeeld hebben. Sommige kinderen hebben een traumatische gebeurtenis meegemaakt waardoor hun zelfbeeld is aangetast. Ik vind het nogal oneerlijk dat deze kinderen hiervoor afgestraft worden met slechte punten. In plaats van deze leerlingen minder goede punten te geven zou men beter samen met de leerling in kwestie werken aan zijn of haar zelfbeeld, te beginnen met op zoek gaan naar de oorzaak ervan Dit opkrikken is tenslotte toch veel belangrijker dan het nog meer naar beneden halen met slechte punten. Ze kunnen er tenslotte niets aan doen. Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen punten mogen staan op houding, gedrag, sociale vaardigheden,… Volgens mij is dit nodig want onderwijs is meer dan kennis alleen.