18th February 2005, 01:07
|
|
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Of die ronde nu 100 of 200km lang is, het gaat 'm om te winnen, lang niet alleen om de rit gewoon uit te rijden.
Toegegeven, die etappes van tegenwoordig zijn langer en zwaarder dan vroeger maar de omstandigheden zijn wel een pak verbeterd. Terwijl ze vroeger nog met loodzware fietsen rondreden met 3 versnellingen, zijn nu hyperdynamische lichtgewicht-carbonfietsjes de trend. Bevoorrading is al helemaal geen probleem meer, we zijn zelfs in staat om een renner een hele bergrit lang te volgen terwijl men vroeger een renner een berg zag oprijden om dan 3u later hem er zien af te komen.
De media en organisatie zijn makkelijke zondebokken en er zal wel iets van aan zijn, maar ik denk niet dat je daarin mag overdrijven. Zoals ik al zei, iedereen wil de eerste zijn want de tweede komt niet in de geschiedenisboeken.
Daarbij komt nog dat die dopinglijsten vaak op z'n zachtst gezegd verwarrend zjin. Ik vind nu helaas niet meteen een link om dit te staven maar ik meen mij te herinneren dat de dopinglijsten (dus de lijst met de verboden middelen) van Vlaanderen anders zijn dan in Wallonië. Niet verbazend dat ook in andere landen men met andere standaarden werkt.