17th February 2005, 20:33
|
Registered User
|
|
|
|
De schuld ligt niet alleen bij de sporters, volgens mij ligt de oorzaak van het dopinggebruik elders: Bijvoorbeeld de ronde van Frankrijk: Vroeger waren de etappes 100 km lang en was er geen tijdslimiet, nu zijn de etappes vaak langer dan 200 km met een tijdslimiet. Tijdens bergetappes wordt die tijdslimiet wel verschoven. Vroeger werden er in de Ronde van Frankrijk minder bergen beklommen, maar voor het spektakel hebben ze er meer bergen aan toegevoegd. Een bergetappe waarin je 7 bergen moet beklimmen waarvan er 2 van buitencategorie zijn, kan je volgens mij niet uitrijden zonder doping, toch zeker niet als de ronde dan nog anderhalve week duurt.
Dus volgens mij ligt de schuld bij de organisators, de televisie-en reclamewereld, want zij willen zoveel mogelijk spektakel zodat hun product beter verkoopt of zodat ze meer kijkcijfers halen. De sporters moeten zich dus aanpassen en kunnen dus niet anders meer dan doping gebruiken om aan de verwachtingen van de organisators en de media te voldoen.
En als de sporters dan doping gebruiken om aan die verwachtingen te voldoen en ze worden betrapt, worden ze als schande voor de sport afgeschildert. Dit is volgens mij absurd en zullen op de eerste plaats de organisators en de media een stap terug moeten zetten, zodat de sporters terug op een normale, gezonde manier hun sport kunnen beoefenen.
|