Enkele post bekijken
Oud 8th December 2008, 21:59
Eline Bruyndonx Eline Bruyndonx is offline
Registered User

Als eerste land in de Europese Unie laat België griezelfoto’s op tabaksverpakkingen drukken. Ook Nederland gaat afbeeldingen verplicht stellen.

Als het dan toch moet, kies dan de gruwelijkste plaatjes, zegt Carel Jansen, hoogleraar bedrijfscommunicatie. Slappe beelden, zoals een moeder achter een lege kinderwagen, waaruit zou moeten blijken dat roken de vruchtbaarheid beďnvloedt en bij mannen de kwaliteit van het sperma aantast, hebben nauwelijks effect, aldus de Nijmeegse prof.

Jansen deed in 2005 een proef met 214 rokers en niet-rokers in Nederland en Vlaanderen. De helft kreeg de huidige zwartomrande gezondheidswaarschuwingen (zonder foto’s) te zien. De andere helft keek naar vier foto’s uit de reeks van 35 gezondheidswaarschuwingen die de Europese commissie selecteerde voor tabaksverpakkingen.

Het ging om een foto van een man met een kankergezwel aan de buitenkant van zijn hals, een foto van een verrot gebit, een foto van een ’hangende sigaret’, waarmee impotentie wordt gesuggereerd, en de foto van de moeder met een lege kinderwagen.

Bij het experiment bleek dat alleen niet-rokers zich lieten beďnvloeden door de ergste foto’s (het kankergezwel en het rotte gebit). Zij verklaarden dat zij door dit soort afbeeldingen zouden beslissen om niet te gaan roken. Bij de rokers werd geen effect gevonden op hun plannen met roken te stoppen.

De indirecte foto’s, die van de lege kinderwagen en de slap hangende sigaret, hadden op zowel rokers als niet-rokers weinig tot geen effect.

Ik geef toe dat de 'slappe' plaatjes op de pakjes sigaretten absoluut geen invloed op mijn rookgedrag hebben. Ze doen me hoegenaamd niets! Een opvallend gezwel of ongaaf gebit daarentegen, zouden me misschien wel ertoe kunnen aanzetten om de sigaret op te geven.
Maar stoppen met roken is niet alleen een daad van wilskracht. Je omgeving moet je ook steunen wanneer je dit wil ondernemen. Zelf heb ik al enkele pogingen ondernomen, zonder succes. Steeds weer opnieuw vormt de schoolcontext een probleem. Een sigaretje opsteken voor, tijdens en na de les met een gezellige babbel is té aanlokkelijk.
Roken op café beschouw ik als normaal. Het is een sociale aangelegenheid die ons niet ontnomen mag worden.

Bron: http://www.trouw.nl/achtergrond/dev...icle1431781.ece
Met citaat antwoorden