Enkele post bekijken
Oud 17th February 2005, 03:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Barst zal ook nog wel reageren...

Zit idd veelal in de 'kleine' dingen, van oog hebben voor het uitschakelen van 'stand-bytoestanden' (ook opletten bij aankoop) tot het zoveel mogelijk vermijden van vliegtuigtoestanden bij vakantie (enorm belastend voor milieu, daar mag je al een pak kilometers per jaar met de auto voor afleggen, wordt echter zelden of nooit vermeld in analyses - 'goede' lobbying van de toerismesector??)...

Gaat niet alleen om kleine dingen, maar soms ook wel over zaken die 'in je vel snijden', bv. op het moment dat je zogezegd 'al je centen nodig hebt' bij de aankoop en renovatie van een woning: leidingen leggen voor zonneboiler en voor zonnepanelen op het dak zijn bv. van die zaken die een meerkost uitmaken, maar die in de toekomst ongetwijfeld zullen en kunnen renderen (maar die op het moment zelf wel niet zo evident zijn!). Andere zaken zijn het oog hebben voor een waterput (zo moet je voor je auto of voor je bloemetjes alvast geen kraantjeswater meer verspillen, maar ik denk er inmiddels ook aan om het ganse gelijkvloers te voorzien met dit water) en een verwarmingsinstallatie op aardgas die niet hoger stookt dan 50 graden (echter, ook in dit laatste geval extra investeringen, bv. in grotere verwarmingselementen).

Vaak is het ook een kwestie van 'een beetje nadenken', bv. bij de keuze voor renovatie in plaats van het bouwen van een nieuwe woonst (waarbij het eerste allesbehalve automatisch goedkoper uitvalt dan het tweede, ik hoor mijn aannemer nog stilletjes zeggen tegen een van zijn 'mannen': "ze hadden hier beter heel den boel platgesmeten"), in functie van het milieu - hoeft het gezegd - uiteraard een veel betere optie...

Tegelijk wil ik hier op deze plaats zeker niet te beroerd zijn om toe te geven dat ik allesbehalve voor verbetering vatbaar zou zijn op milieuvlak: ik heb een wagen die gemiddeld een liter of negen 'slikt' (weliswaar 'naft', geen diesel), en het aantal kubieke meters dat ik moet verwarmen om alleen al mijn living warm te krijgen, is zeker niet van de minste... Daarbij behoor ik ook nog eens tot de categorie van nieuwe 'rokerszondaars', ook al niet direct een pluspunt voor het milieu... Tegelijk overweeg ik niet onmiddellijk een overstap naar makrobiotische toestanden (ik eet veel te graag vlees), en ben ik vooralsnog niet gewonnen voor een switch naar allerhande bioproducten...

Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen... Ik heb - ooit eens, in de begindagen van dit forum - een soort van test gepost om de belasting op het milieu te 'meten'. Allicht niet onfeilbaar, maar als indicator vast geen slecht instrument. Toegegeven: ik moet zeker niet gaan 'stoefen' met mijn resultaat... Zie:
http://www.ecoscore.be/nl/scan.asp