Enkele post bekijken
Oud 4th December 2008, 23:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Post Marc Vervenne: toch niet ongelukkig

Marc Vervenne: toch niet ongelukkig

LEUVEN - 'Zolang het met de universiteit goed gaat, ben ik gelukkig. En het gaat goed met deze universiteit. Bovendien zal mijn opvolger gekozen worden door de universitaire gemeenschap, en dat is heel erg belangrijk', zegt Marc Vervenne, de rector van de KU Leuven die net te horen kreeg dat hij geen nieuw mandaat krijgt.

Rector Marc Vervenne loopt er niet echt gelukkig bij, de eerste uren nadat officieel bekend werd gemaakt dat zijn mandaat niet verlengd wordt. Hij 'aanvaardt de beslissing van de Inrichtende Overheid van de KU Leuven', maar 'het proces van evaluatie en wat daarmee gepaard ging, was menselijk pijnlijk.'

'Maar ik heb de voorzitter van de Inrichtende Overheid die de beslissing meedeelde, gezegd dat ik me tot de laatste dag van mijn mandaat, 31 juli volgend jaar, ten volle zal inzetten. Zoals ik dat ook gedaan heb in de periode dat het evaluatieproces bezig was: ik ben gewoon blijven doorwerken, heb geen speciale contacten gehad, ben niet gaan lobbyen.'

'Of dit een negatieve evaluatie is? Ik zie dat niet zo. Ik ben verkozen voor vier jaar en heb altijd in dat perspectief gewerkt. Niet-verlenging is de regel; verlenging is een uitzondering. Ik had graag een verlenging gekregen, daar niet van. Maar de Inrichtende Overheid heeft het anders beslist en ik aanvaard dat. Ze heeft vooral geoordeeld, denk ik, dat we een heel moeilijke periode voor ons hebben en ze wil de universitaire gemeenschap de kans geven zich uit te spreken over wie in die periode best rector is.'

'Zeer belangrijk vind ik dat mijn opvolger zal verkozen worden. Het bestuur van de universiteit heeft een zeer belangrijke rol te spelen. En er moet een goede dialoog zijn tussen dat bestuur en de academische gemeenschap. Maar als een universiteit goed is, is dat in de eerste plaats omdat de professoren, assistenten, onderzoekers, studenten, verpleegkundigen en andere personeelsleden die de universitaire gemeenschap vormen, zich tot het uiterste inspannen. Het bestuur kan de kwaliteit niet top-down opleggen, die moet van onderen komen. Dat is en blijft mijn devies. En daarom is het heel erg belangrijk dat de universitaire gemeenschap echt een universitaire gemeenschap is en dat zij zelf haar rector, mijn opvolger, verkiest.'

'Wat mij ook gelukkig maakt is al wat ik mee heb mogen realiseren afgelopen drie jaar, samen met de vicerectoren. Ons team heeft een mooi parcours gelopen. Wij hebben net ons rapport over de 'staat van de universiteit' voorgelegd. De KU Leuven speelt internationaal mee: we zijn een grote universiteit die zeer goede resultaten kan voorleggen. Ik kan mijn hoofd recht houden.'

'Wat ik heb mogen realiseren? Onder meer het samenspel dat we hebben ontwikkeld met de hogescholen, gespreid over heel Vlaanderen. De Leuvense associatie die niet centralistisch is maar gedecentraliseerd iedereen op de beste manier aan bod laat komen zodat we mekaar aanvullen en bevruchten. De samenwerking met de Universiteit Hasselt die we opgebouwd hebben. De uitwerking van ons onderzoeksbeleid, en het creatieve accent dat we daarin hebben kunnen leggen. Het betrekken van meer vrouwen in de onderzoeksraad - vóór de minister ons dat oplegde - en in het onderzoek. Het diversiteitsbeleid en het bevorderen van de intrede van allochtone studenten; de eerste stappen daarvoor lukten niet meteen maar we hebben daaruit geleerd en zijn vast van plan op dat vlak te slagen.'

'De verbetering van ons onderwijs, de rationalisatie van studierichtingen en de vorming van speerpunten van zeer hoge kwaliteit. De administratieve belasting op de docenten die verminderd is tot wat zinvol is, de docentenevaluatie die we doorgevoerd hebben met een eenvoudig en vlot systeem dat al vruchten afwerpt.

'We zijn erin geslaagd de studenten als volwaardige partners te betrekken in de besluitvorming. Wat ze inbrengen is degelijk, en er wordt naar hen geluisterd.'

'De komende acht maanden? Ik blijf mij tot de laatste dag inzetten. Veel dossiers lopen nog. Andere dossiers zijn goedgekeurd, maar moeten nog starten; het belangrjkste daarvan is de grote discussie over de maatschappelijke rol van de universiteit. Dat debat vind ik heel belangrijk.'

DS, 04-12-2008 (Guy Tegenbos)