2nd December 2008, 11:25
|
kevin pluym
|
|
|
|
Piraten beschieten cruisschip
De Somalische piraten hebben weer toegeslagen en deze keer op een erg gewelddadige manier. Bij een mislukte poging om het luxecruiseschip Oceania Nautica - met meer dan 1.000 mensen aan boord - te kapen in de Golf van Aden, werden heel wat schoten gelost. Niemand zou daarbij gewond zijn geraakt.
20.000 euro
De piraten hadden het duidelijk gemunt op de rijke toeristen, want de cruise van 32 dagen van Rome naar Singapore kost bijna 20.000 euro. 684 passagiers (onder wie veel Britten en 50 Australiërs) en 400 bedienden en bemanningsleden beleefden de schrik van hun leven toen ze plots onder vuur kwamen te liggen. Vanuit twee kleine bootjes werd het cruiseschip een tijd lang bestookt.
Kapitein
De Kroatische kapitein Jurica Brajcic liet zich niet uit zijn lood slaan en beval zijn bemanning volgas te geven. Het enorme schip haalt bij topsnelheid 23 knopen, zo'n 43 km/uur. Op die manier slaagde de Oceania Nautica er zowaar in de piratenboten af te schudden. Eén van de bootjes geraakte vlakbij het schip en schoot zeker acht geweerschoten af, alvorens af te druipen. Het lijkt erop dat de piraten wat hoog gemikt hebben, want grote cruiseschepen zijn heel moeilijk te enteren met kleinere bootjes.
Franse oorlogsschip
Bovendien werden de piraten ook afgeschrikt door een toegesneld Frans oorlogsschip. Een Deense oorlogsbodem had de aanval opgevangen en waarschuwde het Franse schip in de buurt. De Fransen stuurden een helikopter ter plaatse en dat zal wellicht de piraten op de vlucht gejaagd hebben. (hlnsydney/kh)
02/12/08 06u34
Bron: HLN
Om het piratenverhaaltje wat op te volgen hier nog een artikel. Wat me wel opvalt is de rustige houding van de Franse en Deense oorlogsbodems. Ik weet dat Rusland ook militaire schepen gestuurd heeft. Wanneer piraten in hun buurt gaan toeslagen denk ik dat spoedig in de krant gaat verschijnen piraten onder vuur.
|