BRUSSEL - Fouad Ahidar neemt ontslag als ondervoorzitter van VlaamsProgressieven en zegt de partij vaarwel. Ook Koen T'Sijen stapt uit de partij. De burgemeester van Boechout neemt meteen zijn hele lokale afdeling mee.
Zowel Ahidar als T'Sijen stappen op omdat ze zich er niet mee kunnen verzoenen dat Vl.Pro de samenwerking met kartelpartner SP.A opblaast. Ze zijn bovendien niet te spreken over de houding van de nieuwe voorzitter Nelly Maes.
Ondervoorzitter Ahidar neemt naar eigen zeggen met pijn in het hart afscheid van de partij, maar zal voor de sociale ideeën van VlaamsProgressieven onverminderd verder vechten. 'Maar mijn hart en mijn verstand zeggen me dat we dit moeten doen met gelijkgezinden in andere progressieve partijen.'
Hij erkent dat men had kunnen verwachten dat hij zich als ondervoorzitter schikt naar de democratische beslissing van de partijraad. 'Ik weet en voel echter dat vele leden eerder kiezen voor een nieuwe progressieve samenwerking. Ze willen meewerken aan een nieuw sociaal en democratisch project dat terug kan wegen op de politieke besluitvorming. Daar wil ik me voor inzetten', aldus nog Ahidar.
T'Sijen
De burgemeester van Bouchout besliste om uit Vl.Pro te stappen nadat hij zjin lokaal bestuur en leden heeft geraadpleegd. Schepen Rudi Goyvaerts, gemeenteraadsleden Stine Bertels en Ilse Neirynck en ocmw-raadslid Lieve Bryon-Geerinck, evenals het volledige lokale bestuur van VlaamsProgressieven Boechout-Vremde steunen unaniem de beslissing van hun burgemeester. Zij stappen eveneens uit de partij VlaamsProgressieven.
'Sinds de start van het kartel SP.A-Spirit pleit ik consequent voor progressieve samenwerking, om op een vooruitstevende manier met gelijkgezinden de problemen in onze maatschappij aan te pakken. Ik blijf dit principe trouw. Progressieve samenwerking is absoluut noodzakelijk om op de politieke besluitvorming te kunnen wegen. De beslissing van de partijraad leidt de facto tot nog meer versnippering van het politieke landschap. Dit is nefast om een goed beleid voor de mensen te kunnen voeren.'
Koen T’Sijen was jarenlang politiek woordvoerder in de Wetstraat, eerst van de Volksunie, vervolgens van Vlaams minister van Cultuur Bert Anciaux en dan van spirit. Bij spirit was hij ook een jaar politiek directeur en drie jaar volksvertegenwoordiger in de Kamer (2004-2007). Nu is hij burgemeester in Boechout en nog steeds eerste opvolger voor de Senaat.
Kritiek op Nelly Maes
Ahidar haalt ook uit naar zijn interim-voorzitter Nelly Maes die via de media 'hoge druk legt op vele vrienden om inderhaast een keuze te maken: in of uit de partij'.
Gelijkaardige woorden bij Koen T'Sijen. 'De manier waarop mevrouw Maes nu ook nog eens mensen die jarenlang met hart en ziel voor de partij hebben gewerkt onder druk zet om op te stappen, alleen omdat die mensen blijven geloven in progressieve samenwerking, doet helemaal de deur dicht. Zo herken ik mijn partij niet meer.'
Maes had zaterdag Bert Anciaux tot maandag de tijd gegeven om te beslissen of hij in de partij blijft. 'Men heeft die mogelijkheid niet. Ik laat mij niet het mes op de keel zetten', reageerde de Vlaamse minister zondag in De Zevende Dag.
Maes ontgoocheld
Maes, die samen met Ahidar aan het hoofd van de partij kwam te staan na het ontslag van Bettina Geysen, reageert ontgoocheld op het vertrek van Ahidar.
'Ik vind het ontzettend jammer. Fouad is een fidele, warme man. Ik denk dat hij verscheurd werd tussen zijn vriendschap voor Bert (Anciaux, nvdr) en zijn loyaliteit voor de partij.'
Lambert: 'Ahidar blijft medestander' Ook Geert Lambert betreurt het vertrek van Fouad Ahidar als ondervoorzitter, maar wenst hem, net als andere leden en mandatarissen die al lieten weten dat hun engagement bij VlaamsProgressieven ten einde loopt, het allerbeste met de keuze die hij vandaag maakt.
'Ik wil Fouad bedanken voor de jarenlange inzet voor Spirit/VlaamsProgressieven. Ik heb zijn authentieke stijl en zijn oprechte bekommernis voor de gewone Brusselaar altijd erg geapprecieerd', aldus Lambert in een persmededeling. 'Ik zal Fouad in de toekomst blijven beschouwen als een medestander in het streven naar een samenleving met minder ongelijkheid, onveiligheid en onverdraagzaamheid, ook al koos hij een andere weg om die idealen te verwezenlijken.'
Bron:
www.standaard.be