Nieuwe maatregelen om stijgend aantal weekenddoden terug te dringen
Het probleem rond de dodelijke weekendongevallen is nijpender dan ooit. Het totaal aantal verkeersdoden mag dan wel zijn afgenomen, bijna zestig procent van alle verkeersdoden valt in het weekend. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil daar iets aan doen met extra controlemaatregelen die toegesneden zijn op jonge bestuurders.
De beste indicator om na te gaan hoe veilig het verkeer is in ons land, is de verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De stand van die barometer is dit keer op z'n minst merkwaardig te noemen. 'Zo lang de barometer bestaat heeft het aantal verkeersdoden nog nooit zo laag gelegen', zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. 'Maar tegelijk we hebben een hoogterecord aan weekendongevallen.'
Concreet vielen er het voorbije jaar 877 doden in het verkeer. Dat is minder dan vorig jaar toen er nog werd afgesloten met 964 verkeersdoden. Het gaat om een Europese trend, want ook in andere landen begint het aantal verkeersdoden fors te dalen. Toch mogen we niet te vroeg victorie kraaien, realiseert de staatssecretaris zich. 'We stellen helaas vast dat er zich in verhouding meer dodelijke ongevallen voordoen in het weekend dan tijdens de week.'
Bijna 60 procent van de verkeersdoden valt in het weekend. In september alleen al vielen er zo 34 weekenddoden in ons land. 'Dat is bijzonder veel, te veel', aldus Schouppe. Als het over weekendongevallen gaat, gaat het al te vaak over jongeren en de problematiek rond snelheid, alcohol en drugs. Schouppe wil daarom de klemtoon niet alleen op sensibilisering leggen. Momenteel onderzoekt hij ook een drietal pistes om strenge extra maatregelen te kunnen nemen.
'Zo werken we aan de verlaging van de alcoholdrempel voor onervaren chauffeurs', zegt Schouppe. 'Wie zijn rijbewijs minder dan twee jaar heeft en dus nog onvoldoende rijervaring heeft opgedaan, zal binnenkort al positief blazen bij 0,2 promille alcohol in het bloed. Vandaag ligt dat nog op 0,5 promille, maar in de loop van 2009 moet dat dus veranderen.'
Schouppe wil ook een snellere speekseltest om de problematiek van drugs achter het stuur aan te pakken. 'De controles zijn op dit moment nog te omslachtig, waardoor er te weinig gecontroleerd wordt.'
Ten slotte loopt er ook een onderzoek of het haalbaar is politierechters een alcoholslot te laten opleggen aan chauffeurs die al meermaals betrapt zijn op dronken rijden.
Dajo Hermans
Bron:
http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=GEA23FL80
Persoonlijke commentaar
Ik zou zeggen, doe maar! Als je het artikel leest, merk je dat opnieuw jongeren geviseerd worden, en misschien niet geheel onterecht. Ik merk dat jonge mensen (ook uit mijn omgeving) op een fuif wel eens alcohol durven drinken. Ik kan daar met hen lang over discussiëren, maar blijkbaar helpt dat niet. Als ze op het einde van de avond maar veel waterkes drinken, zal er wel geen probleem zijn... Komaan, je bent verantwoordelijk voor jezelf, misschien vrienden die meerijden en zelfs voor de auto van je ouders die je meegekregen hebt. Hierbij dus een warme oproep aan de agenten in het weekend, controleer tot je erbij neer valt, ooit zal het wel doordringen...!