
26th November 2008, 21:50
|
 |
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Nederland akkoord met alternatief tracé IJzeren Rijn
Nederland akkoord met alternatief tracé IJzeren Rijn
BRUSSEL (ANP, BELGA) - Nederland bindt in over het tracé. België zou niet meer moeten betalen dan tot nu toe voorzien.
De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland langs Roermond, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenaamde 'tussenvariant'. Dat heeft de Nederlandse minister van Verkeer, Camiel Eurlings (CDA), aangekondigd in een brief aan de Nederlandse Tweede Kamer.
Vorige week was er overleg tussen de Nederlandse, Belgische en Duitse politieke verantwoordelijken over het alternatieve tracé dat Nederland voorstelde, het A52-tracé. Dat tracé strandde omdat het financieel onhaalbaar is, concludeerde de Belgische minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V). Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft, 'heb ik geen andere keuze dan mij bij de conclusie van België neer te leggen', zegt Eurlings.
Eurlings hield vorige week nog een slag om de arm, voor het geval Duitsland en België dit jaar alsnog geld zouden bijpassen voor het A52-alternatief. Eurlings bood zelf 100 miljoen euro extra. Maar de buurlanden wilden meer en dat weigerde Eurlings.
Nu accepteert Eurlings dat de IJzeren Rijn wordt 'gereactiveerd'. Het historische tracé moet worden gemoderniseerd, gaande van geluidswerende maatregelen tot een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
België zou niet meer moeten betalen dan tot nu toe voorzien. 'Het gemoderniseerde historisch tracé kost niet meer dan de A52-variant, integendeel. Over de meerkost van de A52-variant kon vorige week immers geen overeenstemming worden bereikt. België moet dus ook niet meer betalen', klinkt het op het kabinet-Vervotte. De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België. De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.
Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage. Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839. De lijn wordt ten vroegste in 2018 weer in gebruik genomen.
DS, 26-11-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|