Onderwerp: Belg eet meer vlees
Enkele post bekijken
Oud 26th November 2008, 09:35
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door karenwolput
Ik ben ook vegetariër en eiwitten missen uit vlees is volgens mijn dokter ZEVER!

En volgens de dokter van Jonas' vriend net niet. Wat geeft jouw dokter meer authoriteit? Maar ik hoop wel dat je gelijk hebt, want hoe gezonder het niet eten van vlees, hoe meer vegetariërs er hopelijk zullen zijn.
Ik ben zelf ook geen vegetariër, maar probeer mijn vleesconsumptie ten behoeve van het milieu zoveel mogelijk te beperken.
Ik eet wekelijks al eens een groenteburger of een zalmfilet en op restaurant neem ik uit principe telkens een slaatje (die in goede restaurants vaak verbazend lekker zijn).

Citaat:
Orgineel gepost door ambi-ann
JUIST, voor volwassenen is dit dus tussen de 100-125g/dag! (meer nog de huidige 88,2 g/dag is in feite geschikt voor kinderen van 9 à 13 jaar.) Ik snap dus totaal niet vanwaar die (onterechte) verontwaardiging komt.

Als je dan toch zulke gezaghebbende bronnen wilt aanhalen, Ann, probeer ze dan wel juist te gebruiken. Het gaat namelijk in de voedingsmiddelentabel niet enkel om vlees, maar ook om 'vis, kip, eieren, vleesvervangers'. In het artikel gaat het daarentegen louter en alleen over vlees.
Vis is helemaal niet schadelijk voor hem milieu (hoewel je dan natuurlijk wel in de discussie over de slinkende visbestanden belandt, maar dat is iets anders), eieren ook niet (kippen sowieso niet erg) en vleesvervangers al helemaal niet omdat die voornamelijk gemaakt worden van schimmels.

Lees overigens ook even volgend artikel over vegetarisch leven op de door jou aangehaalde site: http://www.voedingscentrum.nl/EtenE...getarisch+eten/

En om jouw bron even aan te vullen: als je verder had gekeken op de site was je ook een pagina tegengekomen waarin opgesomd staat welke voedingsmiddelen uit welke categorie je best veel en best weinig tot je neemt en wat vinden we terug bij 'vlees, kip, eieren en vleesvervangers' (merk op: vis krijgt een aparte categorie!)?
Citaat:
volgende voedingsmiddelen eet je best bij uitzondering 'Gehakt, hamburger, lamsvlees, doorregen rundvlees, schouder-karbonade, varkenslap, slavinken, worst, gebakken ei'
Laat dat nu net het vlees zijn dat de gemiddelde Belg meestal tot zich neemt.

Nu het fabeltje dat we wel vlees móeten eten uit de wereld geholpen is, kan deze discussie verdergezet worden met de juiste argumenten. In verband hiermee mijn complimenten aan Jill om een erg goede bron duidelijk samen te vatten voor de luie lezer

Citaat:
Orgineel gepost door Lieve De Wachter
Ik vind dit geen goede oplossing! Met deze maatregel zou je het leven voor kansarmen NOG moeilijker maken! [...] Met deze maatregel zou je de gezondheidskloof tussen armen en rijken nog vergroten!
Mijn conclusie over jouw idee: de armen worden weer maar eens het slachtoffer....

Heb je er dan al eens aan gedacht wie de grootste slachtoffers worden van de opwarming van de aarde? Niet wij hoor.
Ik kan je hier op het forum genoeg artikels aanbevelen die duidelijk maken dat de grootste problemen zich zullen voordoen in gebieden waar de mensen het nu al ongelooflijk moeilijk hebben, met name Afrika, Midden-Australië en zowat elk bewoond eilandje op eender welk groot water ter wereld.
Op plaatsen waar er nu al droogte en waterschaarste heerst en op plaatsen waar de mensen nu al leven met de constante angst voor overstromingsgevaar en tsunami-alarmen zal het alleen maar erger worden.
Dus eender welke maatregel om de vleesconsumptie te verminderen komt de derdewereld (en kansarmen) ten goede.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden