Onderwerp: Seks en schaamte
Enkele post bekijken
Oud 26th November 2008, 01:19
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)

Ik schrik toch wel een beetje over het beeld dat geschept wordt over onze jongeren. Ik ben monitrice tijdens de zomermaanden en deze zomer ging ik met 14 tot 16 jarigen naar de Provence... We gingen op bivak en uiteraard komt daar alles boven. Ze begonnen te praten over de eerste 'echte' kus, eerst deed ik even of ik sliep, zodat ik rustig kon afluisteren wat ons mannen allemaal te vertellen hadden over seks, liefde, etc... Plotseling maakten ze me wakker (of dat dachten ze toch) en ze begonnen mij vragen te stellen. Ik schrok er enorm van hoe weinig jongeren van deze leeftijd weten over voorbehoedsmiddelen en dergelijke... En dat boezemt mij toch wel angst in! Er zou dan wel openlijk gepraat worden over dat ze 'het' gedaan hebben, maar toen had ik het gevoel dat er te weinig wordt geďnformeerd of ze het wel veilig hebben gedaan. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je alle details uitvoerig gaat bespreken met je kind of je leerling, maar ik vind het belangrijk om de jongeren te wijzen op ziektes, ongewenste zwangerschappen en vooral ook verdriet!

Ook stellen de jongeren het allemaal zo mooi voor, terwijl dat dit in veel gevallen niet zo is omdat de zenuwen door het lijf gieren van beide partijen! Ik vind dat ze dat dan ook moeten weten op voorhand, want anders kan de teleurstelling wel groot zijn en kunnen ze hun zelfvertrouwen wel eens verliezen en dat is toch heel belangrijk!

Er zullen er zeker zijn die hier anders over denken, maar dit is hoe ik het ervaren heb. En hier rust toch een belangrijke taak als toekomstig ouder en leerkracht.
Met citaat antwoorden