Onderwerp: Belg eet meer vlees
Enkele post bekijken
Oud 25th November 2008, 22:28
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User

Ik vind dit echt een prachtig onderwerp om over te discussiëren. Vooraleer ik begin met mijn uitleg vind ik wat Stijn Neefs zegt een goede raad, nl. [I]Ik denk dat als je de wereld wil verbeteren, je altijd eerst bij jezelf moet beginnen. Als je vindt dat mensen teveel vlees eten, begin zelf al met minder vlees te eten.[/I]

Ik volg zijn mening en zo denk ik ook over de meeste problemen. Je kan de wereld misschien niet veel verbeteren door bij jezelf in te grijpen, maar je zet toch al de stap in de juiste richting. Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik me wat een vreemdeling voel tussen al de anderen die hier mee discussiëren. Ik merk dat de mensen die deelnemen aan deze discussie vegetariërs zijn. Ik geloof best dat die mensen goed kunnen functioneren en supergezond zijn. Ik vind het mooi dat die mensen zich tegen het eten van vlees verzetten.
Wel, ik helemaal geen vegetariër en daarom voel ik me wat vreemd in deze discussie. Ik ben daar eerlijk in. Ik eet al eens graag vlees en vis, maar met mate natuurlijk. Ik vind het bericht dat er meer vlees wordt gegeten verschrikkelijk. Ik breng hiermee in verband dat voor dat extra vlees er weer meer dieren moeten geslacht worden. Waarom kunnen mensen niet een minimum aan vlees eten, dan moeten er nog wel dieren geslacht worden, maar in mindere mate.
De mens is weldegelijk een alleseter en geen vleeseter. De term ‘alleseter’ betekent dat de mens ook vlees mag eten, het is dus niet slecht. Ik volg wel de mening dat veel vlees eten slecht en ongezond is. Juist door dat vele vlees eten lopen er vandaag de dag heel wat mensen rond met overgewicht. Ik eet ook vlees en heb helemaal geen overgewicht, want ik eet met mate. Ook omdat ik weet dat te veel vlees ongezond is. Je zal me helaas niet horen zeggen dat ik vegetariër word. Ik vind dat het ook niet nodig is, want in de natuur is vlees eten een normale zaak. Moeten mensen dan plots stoppen met vlees eten? Vlees eten doen mensen al eeuwen.
Trouwens nog 1 dingetje om aan te duiden dat vlees eten voor sommigen nodig is. Hierin volg ik de verklaring van Stijn, nl. [I]Begrijp me niet verkeerd, jonge mensen, en vooral kinderen hebben vlees nodig, het bevat levensnoodzakelijke eiwitten die het kind nodig heeft om te groeien en ontwikkelen.[/I]
Ik heb nog een ander voorbeeld. Een vriend van mij was 5 jaar lang vegetariër. Ongeveer 6 maanden geleden is hier verandering in gekomen. Hij kampte namelijk met een groot probleem. Hij was nogal mager en was daardoor niet supergezond. Hij was ook nogal snel moe, desondanks dat hij aan sport deed. Hij moest van zijn dokter dringend vlees gaan eten. Hij zou dan veel beter worden. Zijn lichaam was namelijk niet meteen geschikt om vegetariër te zijn. Hij had de eiwitten die je uit vlees verkrijgt echt nodig om goed te functioneren. Ondertussen voelt hij zich al heel wat fitter Sommige mensen kunnen dus perfect vegetariër zijn en een goede gezondheid hebben, omdat hun lichaam het toelaat. Bij mijn vriend was dat niet het geval.

Wat ik absoluut duidelijk wil maken is dat ik tegen het gebruik van zoveel vlees ben. De mens kan gerust leven met heel wat minder vlees. Hoe men deze situatie kan oplossen? Dat weet ik niet. Het vlees duurder maken kan een oplossing zijn, maar ik dat wel een goede?
Met citaat antwoorden