24th November 2008, 15:58
|
jan
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
|
|
Ik stel mij toch ook nog steeds vragen bij het gehele plan van onze minister. Het idee is ongetwijfeld goed, maar zelfs ik als student merk in het werkveld reeds de problemen en de twijfel die erover heerst bij scholen.
In heel wat scholen probeert men nu reeds leerlingen die vroeger in bijzonder onderwijs zaten in te burgeren in het gewone onderwijs. Dit vraagt natuurlijk heel wat financiële zowel als emotionele steun voor en rond die leerlingen. Ook heel wat oudere leerkrachten weten niet wat hun overkomt wanneer er een "speciale" leerlingen in hun klas komt zitten. Veel leerkrachten, zelfs hier in het KVR klaagden vorig jaar over het feit dat in elke klas wel een speciale leerling zit en soms is de last ervan wel echt groot voor de rest van de klas.
Die speciale leerlingen vragen extra aandacht en dat gaat dan ten koste van andere leerlingen. In het begin is er vaak begrip voor die speciale leerlingen maar met verloop van tijd durft dat wel eens weg te ebben. Tijdens mijn stage nu moest in tijdens één van de lessen met een microtje rondlopen voor een slechthorende leerling. Dat is niet echt een probleem. Interactief werken met de rest van de klas was echter wel heel moeilijk want als de leerling niet langs de juiste kant werd aangesproken en niet voldoende luid genoeg kon hij natuurlijk niet volgen!
|