Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd November 2008, 14:17
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Kinderen moeten zelf naar de rechter kunnen stappen

Het voorbije schooljaar kreeg het Vlaams Kinderrechten-commissariaat 1.198 meldingen binnen van mogelijk onrecht tegen kinderen. De helft van de problemen spelen zich af in het gezin, een kwart op school, een tiende in de hulpverlening.


Het Kinderrechtencommissariaat bepleit in zijn jaarverslag een aantal hervormingen, die helaas al vroeger ook werden bepleit. Zo dringt het er eens te meer op aan dat minderjarigen op eigen initiatief naar de rechter zouden kunnen stappen. Nu kan dat niet, nu moeten hun ouders dat in hun plaats doen en dat kan soms heel moeilijk liggen.

Echtscheiding
Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove wil bovendien dat bemiddeling bij echtscheiding verplicht wordt en dat de kinderen daarbij altijd worden gehoord. Nu is dat zeker niet zo.

Er is ook nog steeds geen vaste regeling om jongeren op scholen te schorsen en ze kunnen nog altijd niet overal in beroep gaan tegen slechte punten bij een examen of een toets.

Sportfederaties hebben nog niet overal een klachtenprocedure als een jongere wordt uitgesloten. En te veel dingen worden te snel als overlast gedefinieerd, zoals spelen op straat (skaten, voetballen…).

Bron :
www.gva.be
20 november 2008

Reactie :
Ik vind het heel belangrijk dat kinderen zelf naar de rechter kunnen stappen bij bijvoorbeeld zaken van mishandeling, verkrachting,… Ook in het kader van echtscheidingen vind ik het heel belangrijk, . Zo oefenen ouders heel vaak druk uit op hun kinderen omdat ze kost was kost willen dat het kind bij de vader of moeder blijft wonen. Juist daarom moet er zeker goed naar het kind geluisterd worden. Naar mijn mening moet er ook heel goed met het kind gepraat worden om te weten te komen wat het echt wil. Bovendien is een goede begeleiding noodzakelijk, want echtscheidingen zijn vaak heel traumatisch voor hen.
Met citaat antwoorden