21st November 2008, 20:27
|
Registered User
|
|
|
|
Als student biologie zie ik niet graag onze eigen biodiversiteit verdwijnen. Er zijn heel wat dieren en planten die onze eigen inheemse soorten verdringen, denk maar aan de Amerikaanse vogelkers bij de planten en de brulkikker bij de dieren. Niet alle soorten hebben een nadelige invloed, maar het is wel zo dat diegene die wel een invloed hebben dat op grote schaal doen. Hoe komen die soorten nu hier vraag ik me dan af? Volgens de krant is dat via het transport, maar ik denk dat men vroeger al vergissingen heeft gemaakt. De mensen waren zo slim om een bepaalden diersoort in te voeren om een onaangename inheemse soort te bestrijden. Een mooi voorbeeld is het lieveheersbeestje. Om de bladluizen te bestrijden is men massaal Aziatische lieveheersbeestjes gaan invoeren. Dit deden ze dan duidelijk zonder nadenken, want vandaag is onze eigen inheemse soort sterk verdrongen door deze Aziatische soort.
Nu vraag ik me af hoe men dit weer kan oplossen. Volgens mij is dit zelfs zo goed als onmogelijk. Tenzij men misschien weer een diersoort vind om die Aziatische lieveheersbeestjes aan te pakken, maar dan begint alles opnieuw.
Gelukkig zijn er nu mensen die beseffen hoe belangrijk de biodiversiteit is, trouwens ook voor de mens. Er is niets zo vervelend als een brulkikker in je tuinvijver.
|