
20th November 2008, 03:24
|
 |
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Brusselse camera's flitsen te veel
Brusselse camera's flitsen te veel
BRUSSEL - Automobilisten die in de Brusselse tunnels zijn geflitst, maken veel kans gratis weg te komen.
Het zat er gisteren even bovenarms op tussen de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) enerzijds en de federale minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) anderzijds. Reden: Pascal Smet laat te veel verkeersovertreders beboeten.
Sinds kort staan er in de Brusselse tunnels onbemande camera's om snelheidsovertreders te flitsen. Dat ging gepaard met, op enkele plaatsen, een hogere toegelaten maximum snelheid. Verkeersborden maken overduidelijk waar er 50 en waar er 70 kilometer per uur kan worden gereden in de tunnels.
Minister Smet liet de hogere snelheden gepaard gaan met strengere snelheidscontroles. En dat werkt. In één week tijd werden aan de Reyerstunnel - voor wie vanuit Leuven het centrum binnenrijdt - 42.000 chauffeurs geflitst. Eén wagen op de zes reed er te snel.
Al die chauffeurs krijgen straks een boete in de vorm van een minnelijke schikking. Wie die weigert, moet zich in principe verantwoorden voor de politierechter en daar knelt het schoentje. Als zowat 10 procent zijn boete niet meteen betaald, moeten er wekelijks 4.000 snelle chauffeurs gehoord worden door de Brusselse politierechters.
Onhaalbaar en onrealistisch, liet de woordvoerder van Vandeurzen verstaan: 'Het aantal geverbaliseerde overtredingen moet in verhouding staan tot de verwerkingscapaciteit.' Daarmee bedoelde hij dat de verwerkingscapaciteit het aantal overtredingen bepaalt en niet - zoals eigenlijk hoort - omgekeerd.
Smet reageerde gepikeerd. 'Ik heb begrip voor de situatie bij Justitie en wil samenwerken met Vandeurzen. Maar straffeloosheid kan ik niet dulden. Eerst krijg ik het verwijt dat er in Brussel niet geflitst wordt. Maar als we wel flitsen, krijgen we dit.'
Het Brusselse parket schaart zich achter zijn minister. Woordvoerder Jos Colpin: 'Er is bij de politierechtbank al een achterstand van 10.000 dossiers. Als deze er nog bijkomen, dan moeten we selecteren. Desnoods moeten we lichtere overtredingen met duizenden tegelijkertijd seponeren om ervoor te zorgen dat de zwaarste overtredingen zeker niet verjaren.'
'Om deze instroom beheersbaar te houden, hebben we een kader nodig van 200 politierechters, terwijl er vandaag maar 12 voltijds functioneren. Wie slaagt voor het tweetaligheidsexamen in Brussel, gaat liever aan de slag bij het hof van beroep dan te kiezen voor een stressvolle functie als politierechter.
Oplossingen op korte termijn ziet Colpin niet.'Minister Vandeurzen heeft al geopperd om de verkeersboetes samen met de personenbelasting te innen, maar daarover moet eerst politieke eensgezindheid zijn.'
'In Nederland moet je eerst betalen via een speciaal incassobureau en nadien kan die beslissing aangevochten worden voor de rechtbank. En wie niet betaalt bij onze noorderburen krijgt een rappel waarbij het bedrag verdubbeld wordt. Als we deze maatregel bij ons toepassen zullen we de instroom naar de rechtbanken verminderen.'
Colpin gaat nog verder. 'Toen Jean-Luc Dehaene minister van Verkeer was, werd wie 30 kilometer te snel reed systematisch vervolgd. Deze circulaires waren vroeger supergeheim waardoor iedereen zich beter aan de regels hield omdat niemand het wist. Nu wordt alles gelekt naar de pers, met alle gevolgen van dien. De zwaarste verkeersinbreuken dreigen te verjaren door het invoeren van de nultolerantie. En wat brengt zoiets bij tot de verkeersveiligheid?'
Blog DS, 20-11-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|