Grootste bootkaping ooit voor Keniaanse kust
In de Indische Oceaan werd zaterdag een Saudische reuzetanker met 25 bemmaningsleden gekaapt door Somalische piraten. De kaping baart opzien omdat voor het eerst een schip van die omvang wordt ingepalmd door piraten en nooit eerder gebeurde dat zo ver van de kust.
De Sirius star werd gekaapt ter hoogte van de Keniaanse stad Mombasa, op 830 km van de kust, maar is intussen op weg naar de Somalische kust.
De Sirius Star bevat een lading van twee miljoen vaten olie. Dat is ongeveer een kwart van de dagelijkse uitvoer uit Saoedi-Arabië. De vaten hebben samen een waarde van van 100 miljoen dollar.
Volgens de Amerikaanse marine stellen de 25 bemanningsleden het goed. Het schip is nu op weg naar de Somalische havenstad Eyl, waar nog heel wat andere gekaapte schepen voor anker liggen.
Professionele kapers
Wat deskundigen vooral zorgen baart is dat de kapers zo ver van de kust opereren. Op die manier is het voor de zeepolitie nagenoeg onmogelijk om de commerciële zeevaart in de regio op een voldoende manier te beveiligen.
De kapers beschikken dan ook over speedboten met geavanceerde navigatieapparatuur en zware wapens, zoals automatische geweren en raketlanceerders.
Terug naar resultatenlijst.
GVA, 18 november 2008
Reactie: Dit is wel raar om te lezen: Er zijn terug piraten! Dit is dus het resultaat van de financiële crisis. De mensen zitten krap met hun centen, maar ze willen en kunnen hun luxe niet laten vallen. En ze zijn blijkbaar zo wanhopig geworden, dat ze tot alles in staat zijn om hun eigen hachje te redden. Ze keren zelfs terug naar oude gebruiken zoals de piraterij. Pas op; met de mensen bedoel ik nog wel niet de mensen zoals ik en jij, maar de nog iets wanhopigere
De wereld staat wel een beetje op zijn kop, vind ik, maar ja, wie ben ik om mij daar over uit te spreken.